آیا آنکارا از فرصت آستانه برای احیای روابط با دمشق استفاده می کند؟

آیا آنکارا از فرصت آستانه برای احیای روابط با دمشق استفاده می کند؟
چهارشنبه 31 خرداد 1402 - 18:28

کارشناسان و ناظران بر این باورند که بیستمین دور کنفرانس آستانه فرصت مهمی برای آنکارا برای برنامه ریزی خروج نیروهایش از سوریه و احیای روابط با دمشق است.

العالم _ نظرکده

ناظران می گویند با توجه به تغییرات و تحولات اخیر در روابط کشورهای عربی با سوریه، انتظار می رود که شاهد دور متفاوتی از مذاکرات درباره سوریه در آستانه باشیم.

مسلم شعیتو مدیر مرکز فرهنگی روسی-عربی، در گفت و گو با شبکه خبری العالم گفت: این دور از کنفرانس آستانه با توجه به تغییرات پیش آمده، با دوره های قبلی متفاوت خواهد بود.

وی به انتخابات ترکیه اشاره و تاکید کرد: آمریکا در ترکیه منتظر استراتژی بود، در حالی که روسیه از تغییر موازنه قوا در ترکیه می ترسید، اتفاقی که برگه ها را در ترکیه و در منطقه و به طور قطع در اوکراین تغییر می داد، با این حال انتخابات ترکیه همانطور که روسیه انتظار داشت، به پایان رسید و در نتیجه روسیه در انتظار نگرش و مواضع مثبت ترکیه است.

وی تاکید کرد منطقه خاورمیانه قبل از کنفرانس آستانه، شاهد تغییرات اساسی از جمله توافق عربستان و ایران بود که بوگدانوف نماینده رئیس جمهور روسیه در آن نقش مثبتی داشت.

شعیتو گفت: توانمندی های سیاسی روسیه در دوره اخیر شاهد تحول مهمی بوده است، زیرا بسیاری از کشورهای جهان کنار روسیه قرار گرفته اند و کشورهایی که با روسیه همراه نشده اند، ضمن دوری از ایالات متحده، به اتخاذ موضع بی طرفی بسنده کرده اند و چنین موضعی به نفع روسیه محسوب می شود و همین مسئله باعث شد روسیه پایان نظام تک قطبی در جهان را اعلام کند.

مدیر مرکز فرهنگی روسی-عربی تاکید کرد که این اتفاقات و پیشینه ها، افراد حاضر در کنفرانس آستانه را به سمت فضایی کاملا متفاوت از دوره های قبلی کنفرانس آستانه سوق خواهد داد.

حسن حردان، محقق سیاسی هم گفت: روسیه و ایران به ترکیه فشار می آورند تا نقشه راهی برای خروج نیروهایش از سوریه تهیه کند و این همان است که سوریه خواهان آن است.

وی تصریح کرد که سوریه اکنون خواستار عقب نشینی کامل نیروهای ترکیه به یکباره نیست، بلکه نخست خواستار برنامه ریزی ترکیه برای عقب نشینی نیروهایش و اتخاذ تصمیم در این زمینه است. دوم نشان دادن قصد جدی ترکیه مبنی بر اینکه واقعاً می‌خواهد با باز کردن بزرگراه M4، استقرار ارتش سوریه و نیروهای روسیه در این منطقه و بیرون راندن شبه‌نظامیان تا فاصله 10 کیلومتری از این بزرگراه، به سوریه کمک کند تا دایره نفوذش را در خاک خود گسترش دهد و این، کم ترین اقدام برای آغاز نقشه راه عادی سازی روابط است.

وی تاکید کرد که سوریه کم تر از این را نمی پذیرد و نمی تواند بقای اشغالگری ترکیه را تحمل کند.

این محقق سیاسی گفتد: آنکارا به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی اش از جمله سقوط ارزش لیر و بحران آوارگان سوری، نیاز مبرمی به عادی سازی روابط با سوریه دارد و از این رو دروازه حل این مشکلات به صفر رساندن بحران ها است.

ملاذ المقداد، پژوهشگر مسائل منطقه ای هم کنفرانس آستانه را مهم ترین آزمون برای ترکیه پس از انتخابات دانست.

المقداد گفت: پول هایی از سوی کشورهای عربی به ترکیه پمپاژ می شود و در همین حال روابط ایران و روسیه با آنکارا تقویت می شود و مسائل دیگر در کل منطقه، آزمون ساده ای برای ترکیه است و این کشور باید از طریق مذاکرات آستانه، پایبندی خود را به تعهداتش نشان دهد.

وی تاکید کرد: امنیت منطقه نیازمند نگاه واقعی ترکیه به مسائل است زیرا امنیت منطقه نه توسط تروریسم، داعش و جبهه النصره محافظت می شود و نه توسط آمریکا که چشم اندازی از هرج و مرج برای منطقه در سر دارد.

المقداد تاکید کرد که ترکیه در مذاکرات آستانه با یک فرصت مواجه است و در صورت از دست رفتن این فرصت، سوریه و متحدانش به وظیفه خود برای مبارزه با تروریسم در خاک سوریه عمل خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها