شورش زودگذر واگنر؛ وقتی که واشنگتن منتظر این حادثه بود

دوشنبه 5 تير 1402 - 15:14

روسیه در حالی 24 ساعت از دلهره شورش کوتاه و گذرای گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین را به سرعت از سر گذراند که گفته می شود آمریکا از قبل منتظر وقوع این حادثه بود.

العالم - اروپا

الکساندر لوکاشینکو، رئیس جمهور بلاروس توانست با امضای توافقنامه ای بین دو طرف، این بحران را به سرعت و قبل از آن که به خونریزی بینجامد، مهار کند.

در حال حاضر یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامیان روسی واگنر، ضعیف تر از آن است که تهدیدی در آینده برای حکومت پوتین باشد. با این حال بدیهی است که پایان دادن به این بحران به معنای از بین رفتن کامل تمام پیامدها خسارت های ناشی از آن نیست.

به گفته ناظران این شورش، پرده از یک نقطه ضعف حساس برداشت و نشان داد که کشمکش بر سر قدرت بین رئیس واگنر و فرمانده ارتش روسیه از کنترل خارج شده است. این امر سوال های بسیاری را درباره یکپارچگی و انسجام در جبهه داخلی روسیه مطرح می کند. ضمن اینکه چکونگی مهار و کنترل گروه واگنر به عنوان نوک پیکان عملیات نظامی روسیه در اوکراین و جلب وفاداری هر چه بیشتر این گروه به ارتش را زیر سئوال می برد. پیامد های روانی و زیان هایی که به هیبت شخص اول کشور وارد شد را نیز باید به این مجموعه اضافه کرد.

در قرائت های بین المللی از این رویداد ابتدا باید به نظر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد؛ وی گفته است این شورشی که سرکوب شد، بیانگر شکاف های واقعی و اساسی در رأس هرم قدرت در روسیه است و ناآرامی های ناشی از آن، به احتمال زیاد تا هفته ها و ماه ها ادامه خواهد داشت.

مرکز مطالعات جنگ در واشنگتن هم موفقیت این شورش مسلحانه را بعید دانسته اما می گوید این رویداد پیامدهای مهمی در فرآیند عملیات نظامی روسیه در اوکراین خواهد داشت.

وزارت دفاع انگلیس هم در گزارشی تصریح کرده است که شورش گروه واگنر، یکی از مهمترین چالش های پیش روی دولت روسیه در آینده خواهد بود. در این گزارش آمده است که طی ساعت های آینده وفاداری نیروهای امنیتی روسیه به خصوص گارد این کشور، نقش بنیادین را در روند این بحران خواهد داشت.

رئیس واگنر اگر با این شورش به دنبال اختلاف انداختن بین نیروهای مسلح روسیه و کرملین بوده است که در عمل شکست خورده است... یک مسئول اطلاعاتی غرب به روزنامه واشنگتن پست گفته است شکافی که پریگوژین با این حرکت بین خود و پوتین ایجاد کرده است هرگز از بین نمی رود.

البته دیدگاه دیگری هم هست که می گوید رئیس واگنر به دنبال کودتا علیه رئیس جمهور نبوده است بلکه فقط خواستار تأمین مهمات و بودجه بوده است اما برای رسیدن به خواسته خود، خشن ترین نوع مذاکره را انتخاب کرد ولی اوضاع از کنترلش خارج شد و او را – شاید ناخواسته - در موقعیت درگیری مستقیم با پوتین قرار داد.

پربیننده ترین خبرها