پوتین چطور خیانت بزرگ را در آستانه ورود به مسکو خنثی کرد؟

پوتین چطور خیانت بزرگ را در آستانه ورود به مسکو خنثی کرد؟
يکشنبه 4 تير 1402 - 14:54

واگنر در یک حرکت دراماتیک به مسکو پشت کرد و پوتین، رئیس جمهور روسیه آن را به خیانت و شورش متهم کرد، این اتفاق بر اوضاع عمومی روسیه تأثیر می گذارد.

العالم - نظرکده

ریاض عید، پژوهشگر مسائل بین المللی می گوید یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامیان واگنر با اعلام اینکه قصد دارد با حرکت به سمت مسکو و اشغال آن، فرماندهی نظامی روسیه سرنگون کند، دست به یک ماجراجویی نسنجیده زده است.

وی خاطرنشان کرد که این تاجر و آشپز پیشین پوتین تصور می کرد می تواند فقط با 20 تا 25 هزار نیرو به مسکو برود و آن را اشغال کند.

وی افزود: شورش واگنر در زمانی رخ داد که ارتش روسیه، حمله اوکراین را دفع و آن را کاملا سرکوب کرده بود.. در واقع اطلاعات موجود حکایت از این دارد که ارتش اوکراین در جنگ با روسیه بیش از 16 هزار نیرو و 40 درصد تجهیزات خود را از دست داده است؛ در علوم نظامی ضد حمله ها معمولا پس از شکست نیروهای دشمن صورت می گیرد. در اینجا انتظار می رفت که نیروهای روسیه دست به ضد حمله بزنند اما ناگاه این شورش در این مقطع حساس رخ می دهد تا ضمن ایجاد بی ثباتی در داخل روسیه، انظار را متوجه اوضاع داخلی این کشور کنند و چنین وانمود کنند که اوضاع داخلی روسیه و ارتش این کشور دچار از هم گسیختگی شده و اوضاع پوتین هم به شدت نابسامان شده است.

این پژوهشگر تأکید می کند که طرف پیروز این جنگ، پوتین است؛ وی رئیس واگنر را به خیانت بزرگ متهم کرده و در یک کلام اعلام کرد که از هیچ کس دستور نمی گیرد که این حرف، به منزله مرگ پریگوژین است.

دکتر آصف ملحم مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات جی اس ام در مسکو نیز به نوبه خود گفته است که پوتین اگر می خواست می توانست از همان ابتدای شورش، گروه واگنر را نابود کند و این حقیقت نشان می دهد که او تا چه اندازه با درایت و عقلانی رفتار کرده است و تا چه اندازه عمق موضوع را درک کرده است. به همین دلیل است که به رغم شایعات درباره حمله هوایی ارتش روسیه به کاروان واگنر، هرگز این کاروان را که در جاده ای خالی در حرکت به سمت مسکو بودند و به 200 کیلومتری پایتخت رسیده بودند، بمباران نکرد.

وی خاطرنشان می کند که رسانه های اوکراینی و غربی سعی کردند تا جایی که می توانند از این رویداد بهره برداری کنند لذا شروع به شایعه پراکنی به زبان روسی کردند طوری که انگار منتظر چنین لحظه ای بودند تا مردم را علیه حکومت بشورانند. آنها مدعی بودند که الان دیگر پوتین متوجه اشتباهات خود در حمله نظامی به اوکراین می شود و حتما انها را برطرف می کند. مضاف بر اینکه دست به اصلاحات امنیتی و نظامی گسترده خواهد زد.

رضوان قاسم، پژوهشگر سیاسی از برلین هم گفت که غرب از شورش گروه واگنر علیه میکو بهره برداری خواهد کرد تا از آن به عنوان خوراک تبلیغاتی مثل همان کاری که از ابتدای عملیات نظامی روسیه در اوکراین کرد، استفاده کند.

وی تصریح کرد که رسانه های غربی همواره سعی می کنند به جهانیان وانمود کنند که اوضاع در روسیه در حال فروپاشی است و اختلافات گسترده ای بین ارتش و مردم وجود دارد و این حرکت اخیر واگنر به منزله کودتا علیه پوتین است در حالی که حقیقت، چیز دیگری است و غرب و آمریکا امید زیاده از حدی به حرکت نظامی واگنر (کودتا) بسته بودند اما باز هم شکست خوردند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که غرب از آن می ترسد که این حرکت، یک فریب و بخشی از جنگ روانی و رسانه ای باشد. وی صریح می کند که این اتفاق در عمل رخ داده است مخصوصا پس از آنکه رئیس گروه واگنر به دستور رئیس جمهور بلاروس عقب نشینی کرد. این امر نشان می دهد که این حرکت، نوعی بازی سیاسی یا به عبارت بهتر عملیات فریب است. یا اینکه عملیات پریگوژین ناقص و ناتمام مانده است و گواهی است بر اینکه او ضعیف تر از آن است که علیه ارتشی که در برابر آمریکا و ناتو با هم ایستاده است، دست به کودتا بزند.

پربیننده ترین خبرها