آغاز نبردها در جنوب شرق سودان پس از پیشروی نیروهای واکنش سریع در خارطوم

آغاز نبردها در جنوب شرق سودان پس از پیشروی نیروهای واکنش سریع در خارطوم
سه شنبه 6 تير 1402 - 08:14

گزارش ها حاکی از آن است که درگیری‌های سودان به ایالت مرزی نیل آبی نیز کشیده شده است.

العالم - آفریقا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، ارتش سودان روز دوشنبه تایید کرد که نیروهای رقیب واکنش سریع پایگاه اصلی مجهز یک تیپ پلیس در خارطوم را تصرف کرده اند و گزارش‌هایی نیز از گسترش جنگ برای نخستین بار به ایالت نیل آبی در نزدیکی اتیوپی منتشر شده است.

بنا بر اعلام نیروهای واکنش سریع، آنها ده‌ها خودروی زرهی و وانت را پس از کنترل بر مقر مرکزی فرماندهی پلیس ذخیره در روز یکشنبه به تصرف خود درآورده اند و موقعیت خود را در جنوب خارطوم که چند اردوگاه نظامی مهم در آن واقع شده است، تثبیت کرده اند.
ارتش سودان برای نبرد زمینی در خارطوم به مقر مرکزی فرماندهی پلیس ذخیره تکیه کرده بود اما برای مقابله با واحدهای متحرک واکنش سریع که پس از آغاز درگیری در 15 آوریل به سرعت در شهر پراکنده شدند، با مشکل مواجه شده است.
ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه پلیس ذخیره مرکزی پس از سه روز درگیری اشغال شده است. ارتش همچنین نیروهای واکنش سریع را به حمله به مؤسسات دولتی متهم کرد.
فعالان محلی نیز گفتند: دست‌کم 15 غیرنظامی در این درگیری‌ها کشته و بیش از 80 نفر به شدت مجروح شده اند. همچنین روز دوشنبه، ساکنان محلی در رسانه های اجتماعی از حمله یکی از قدرتمندترین گروه‌های شورشی سودان به شهر کورموک در ایالت نیل آبی، در مرز با اتیوپی خبر دادند.
رویترز به طور مستقل نتوانست این گزارش ها را تأیید کند. هیئت سازمان ملل در سودان گفت که صدها غیرنظامی به دلیل درگیری در نیل آبی در روزهای یکشنبه و دوشنبه از مرز اتیوپی عبور کرده و یا به سوی شمال این ایالت و شهر دامازین، مرکز آن، گریخته اند.
سال گذشته درگیری‌های مرتبط با تنش‌های قبیله‌ای در ایالت نیل آبی صدها کشته برجای گذاشت.

پربیننده ترین خبرها