درخواست مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب

درخواست مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب
پنج‌شنبه 15 تير 1402 - 15:12

نشست سه‌جانبه ایران، هند و روسیه با هدف تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعه‌ تجارت جهانی، آسان سازی تردد، توسعه شبکه حمل و نقل و به تبع آن توسعه گردشگری را از مهم‌ترین دستاوردهای کریدور شمال ـ جنوب در تهران برگزار شد.

العالم - ایران

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نشست سه‌جانبه ایران-هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، پس از شنیدن توضیحات و سخنان نمایندگان دو کشور هند و روسیه در خصوص ظرفیت‌های کریدور شمال_جنوب، به جمع‌بندی موضوعات مطرح‌شده پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به ارائه‌ها و نظرات مطروحه و با نگاه ویژه به مهمانان بخش خصوصی، همه متفق‌القول بر تقویت بخش خصوصی تأکید جدی داشتند که این تأکید بجا و درست است.

بذرپاش ادامه داد: تمامی اقدامات انجام شده و رایزنی‌ها، همچنین ایجاد زیرساخت‌ها و موافقت نامه‌های مربوطه با هدف تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعه‌ تجارت است.

وی تأکید کرد: با تقویت زیرساخت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید، ۳ کشور ایران، هند و روسیه و همینطور ۱۰ کشور دیگر عضو، حداکثر تسهیل و حذف مقررات زائد را برای ذی نفعان مؤثر در کریدور شمال_جنوب و بخش خصوصی به کار می‌گیرند.

وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد: سرمایه‌گذاری مشترک در بخش زیرساخت‌ها مورد تأکید است که چندی پیش نیز در این خصوص نشست مشترکی با کشور روسیه انجام و موضوع راه آهن رشت_آستارا پیگیری شد، همچنین با کشور هند نیز جهت مشارکت طرح موضوع شد.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود، تشکیل کنفرانس با ۱۳ کشور عضو را خواستار شد و ادامه داد: در وزارت خارجه ایران بستر لازم برای این موضوع فراهم است و نامه نگاری‌ها انجام می‌شود که قبل از پایان سال ۲۰۲۳ این نشست را برگزار کنیم.

1

دستیار رئیس جمهور روسیه همچنین در این نشست، اطهار داشت: کریدور شمال_جنوب می‌تواند یک مسیر بشردوستانه برای کشورهای فقیر باشد.

ایگور لویتتین با بیان اینکه مهم‌ترین لازمه پیشرفت تجارت در کریدور شمال-جنوب، تعریف یک سیاست واحد برای تجارت است، اظهار داشت: بر این باورم که مسئله اصلی مورد طرح در نشست امروز باید تعریف کردن یک چهارچوب یکسان و رسیدن به یک درک مشترک برای تمامی فعالان تجاری این کریدور باشد.

معاون مشاور امنیت ملی جمهوری هند نیز در این نشست هم‌اندیشی سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری هند و فدارسیون روسیه در تهران، با بیان ایران و روسیه بازیگران بسیار مهمی در کریدور شمال_جنوب هستند، اظهار داشت: نکته حائز اهمیت برای ما این است که بخش خصوصی این مسیر را به مسیرهای دیگر ترجیح دهد.

میسری با اشاره موافقت‌نامه اخیر جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برای اتمام خط آهن رشت آستارا، خاطرنشان کرد: این موافقتنامه قطعاً بر کارایی و کارآمدی هرچه بیشتر و تکمیل کریدور شمال_جنوب تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه مشکلات ساختاری در بنادر و جاده‌ها قابل حل‌وفصل هستند، بیشتر چالش‌ها در دو دسته نرم‌افزاری و ارزیابی دستاوردها است که به یک زبان مشترک در این زمینه نیاز داریم.

میسری افزود: تشکیل یک دبیرخانه در INSTC برای رسیدن یه یک زبان مشترک به منظور تسهیل‌گری و حل مشکلات بسیار موثر خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها