هشدار چین درباره تکرار «نمایش مضحک» ترامپ علیه ایران در سازمان ملل

هشدار چین درباره تکرار «نمایش مضحک» ترامپ علیه ایران در سازمان ملل
پنج‌شنبه 15 تير 1402 - 22:33

چین در نشست شورای امنیت از آمریکا خواست تمامی تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را رفع کند.

العالم - آسیا

نماینده چین در سازمان ملل به صورت ضمنی به گزارش‌ها درباره کشورهای غربی برای حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران بعد از اکتبر سال جاری میلادی واکنش هشدار داد.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته مدعی شده بود انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند تحریم‌های موشک‌های بالیستیک علیه ایران را که طبق مفاد توافق هسته‌ای برجام بایستی در ماه اکتبر منقضی شود، حفظ کنند.

مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود ۸ سال پیش برای تأیید برجام صادر شد محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان در خصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌هالی بالیستیک ایران اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهند شد.

نماینده چین با اشاره به متوقف شدن گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها از آگوست سال گذشته میلادی از همه طرف‌ها خواست تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای برجام را افزایش دهند. وی گفت در یک مقطع در سال گذشته طرف‌ها در یک قدمی توافق قرار داشتند.

وی با اشاره به توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده گفت: «آمریکا و سایر طرف‌های مرتبط باید از این فرصت مثبت استفاده کنند، رویکردی عملگرایانه در پیش بگیرند و در همین مسیر ایران برای بازگرداندن برجام به مسیر درست حرکت کنند.»

مقام چین گفت: «اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها باید نقش فعال‌تر و سازنده‌تری بازی کند. چین از تمامی تلاش‌ها برای کاستن از تنش‌ها در زمینه مسئله هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.»

وی همچنین گفت: «چین از آمریکا می‌خواهد تمامی تحریم‌های یکجانبه و دست‌درازی‌های قضائی علیه ایران و تمامی طرف‌های ثالث را رفع و تهدید ایران به استفاده از زور را متوقف کند و شرایطی مناسب برای بازاجرایی شدن کامل برجام ایجاد کند.»

به گزارش فارس، نماینده چین با بیان اینکه مسئله مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در یک «بزنگاه حساس» قرار دارد از همه طرف‌ها خواست مسئله هسته‌ای ایران را از سایر موضوعات مربوط به ایران جدا کرده و از انجام اقدامات منفی که می‌توانند باعث ایجاد تنش شوند خودداری کنند.

پربیننده ترین خبرها