راه اندازی کارزار رد صلاحیت ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴

راه اندازی کارزار رد صلاحیت ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴
شنبه 17 تير 1402 - 14:35

دو سازمان حقوق مدنی در آمریکا اعلام کرده‌اند که در حال راه اندازی کارزاری برای ردصلاحیت دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ به دلیل رهبری شورش ۶ ژانویه هستند.

العالم - آمریکا

به گزارش تارنمای هیل، دو سازمان حقوق مدنی در حال راه اندازی کارزاری برای فشار بر مقام های ایالتی با هدف رد صلاحیت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ هستند.

به گفته این گروه ها وزاری امورخارجه ایالتی بر اساس متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا این اختیار را دارند که ترامپ را از نامزدی در انتخابات به دلیل رهبری شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ منع کنند.

گفته می شود دو سازمان ملی Mi Familia Vota و Free Speech for People قرا است از فردا یکشنبه تجمعاتی را در ایالت های کالیفرنیا، اورگان، کلرادو و جورجیا برگزار کنند.

این گروه ها همچنین ماه گذشته نامه ای به سیسکو آگیلار وزیر امور خارجه ایالت نوادا نوشتند و از او خواستند که مانع فعالیت های ترامپ در این ایالت تحت بند رد صلاحیت شورشیان شود.

این گروه ها کارزار خود را "ترامپ رد صلاحیت شده است" نامیده و زمان برگزاری آن را مصادف با یکصد و پنجاه و پنجمین سالگرد متمم قانون اساسی مزبور عنوان کرده اند.

این دو گروه استدلال می کنند که نقش ترامپ در شورش ۶ ژانویه که اساسا به موضوعی برای انجام تحقیقات قضایی در مورد او نیز بدل شده، با تعاریف بند قانون اساسی مطابقت دارد.

براساس این بند از قانون اساسی آمریکا شورش هر یک از مقام های دولتی که در کنگره سوگند یاد کرده باشند ممنوع است.

هرچند بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره (CRS)، مشخص نیست که آیا این بند افراد را از ریاست جمهوری منع می کند یا نه. اما کوی گریفین از مقام های بلندپایه نیومکزیکو شخصی بود که به دلیل نقشش در شورش ژانویه از سمت خود برکنار شد.

از همین رو رهبران Mi Familia Vota و Free Speech for People معتقد هستند که در بدترین حالت می توانند وزرای خارجه ایالتی را با تفسیر بند ۱۴ قانون اساسی آگاه کنند و شانس ترامپ را در انتخابات از بین ببرند.

الکساندرا فلورس کویلتی مدیر کارزار Free Speech For People، در این خصوص گفت: ترامپ مسئول مستقیم شورش ۶ ژانویه است. این یک موضوع واضح و ساده است. بی مسئولیتی وی نه تنها منجر به نقض قانون اساسی شد، بلکه سابقه خطرناکی در بروز حملات خشونت‌آمیز به دموکراسی در آمریکا ایجاد کرد. از همین رو ما نمی توانیم خطر نامزدی وی را دوباره بپذیریم.

شایان ذکر است ایالت های هدف این کارزار انتخاباتی تحت کنترل نیروهای دموکرات هستند و جورجیا یکی از این ایالت ها است که اهمیت ویژه ای در رویدادهای منتهی به ۶ ژانویه داشت.

برد رافنسپرگر وزیر امور خارجه جورجیا در سال ۲۰۲۰ از جمله کسانی بود که تحت فشار ترامپ قرار گرفت تا نتیجه شمارش آرای ریاست جمهوری را که به نفع جو بایدن بود، معکوس کند.

گفته می شود رد صلاحیت ترامپ یا هر نامزد انتخاباتی دیگر از سوی وزاری امورخارجه ایالتی تاکنون سابقه نداشته است، اما رهبران گروه های فعال در این حوزه می گویند که به تلاش خود برای رسیدن به هدف ادامه می دهند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها