سفارت روسیه در واشنگتن: آمریکا به جنایت جنگی در اوکراین اعتراف کرد

سفارت روسیه در واشنگتن: آمریکا به جنایت جنگی در اوکراین اعتراف کرد
دوشنبه 19 تير 1402 - 11:05

سفارت روسیه در آمریکا با صدور بیانیه ای درخصوص تصمیم آمریکا درباره تحویل بمب های خوشه‌ای به کی‌یف اعلام کرد که کاخ سفید با این اقدام عملا به ارتکاب جنگی در اوکراین اعتراف کرده است.

العالم - اروپا

خبرگزاری تاس نوشت: سفارت روسیه با اشاره به اظهارات جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در زمینه ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین، این اظهارات را اعتراف دولت بایدن به ارتکاب جنگی در اوکراین دانست.

در بیانیه سفارت روسیه در آمریکا آمده است: ما به اظهارات جان کربی درباره تدارک و تحویل بمب ها ی خوشه ای به اوکراین توجه و دقت کردیم، این مقام آمریکایی عملا به ارتکاب جنایت جنگی توسط آمریکا در جریان جنگ اوکراین اعتراف و آشکارا اذعان کرده است که غیرنظامیان قربانی تسلیحات از نوع (بمب های) خوشه ای آمریکا خواهند شد.

در این بیانیه تاکید شده است: چنانچه هرگونه منطقی در پس تصمیم دولت بایدن به منظور ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین وجود داشته باشد، ایالات متحده آمریکا آماده نابود ساختن جان انسان ها بدور از مرزهای خود بدستان اوکراینی هاست.

پیشتر «آناتولی آنتونف» سفیر روسیه در آمریکا با انتقاد تند از تصمیم کاخ سفید برای ارسال بمب خوشه ای به اوکراین، این اقدام را مداخله هرچه بیشتر واشنگتن در این جنگ دانست و گفت: استفاده از بمب های خوشه ای خطری برای بشریت است و جهان را به سمت جنگ جهانی سوم سوق می دهد.

مخالفت کانادا با تحویل مهمات خوشه‌ای به اوکراین

دولت کانادا از اعضای ناتو با تصمیم کاخ سفید برای دادن بمب های خوشه ای به اوکراین مخالفت کرد، اوتاوا با تاکید بر پایبندی این کشور به توافقنامه اسلو و ممنوعیت مهمات خوشه‌ای، اعلام کرد که با تحویل این بمب‌ها به اوکراین برای مقابله با روسیه، مخالف است.

اسپانیا به جمع مخالفان ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین پیوست

مارگاریتا روبلز (Margarita Robles) وزیر دفاع اسپانیا یک روز پس از آنکه آمریکا اعلام کرد برای پشتیبانی از ضدحمله کی یف، بمب خوشه‌ای به این کشور ارسال می‌کند، گفت: نباید برای کمک به اوکراین بمب خوشه‌ای ارسال شود.

انگلیس از طرح آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین حمایت نکرد

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس پیش از سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به این کشور، اعلام کرد که انگلیس از تصمیم واشنگتن برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به جبهه کی‌یف حمایت نمی‌کند.

بنا به گزارش دفتر نیویورک، معاون امور سیاسی پنتاگون با اعلام اینکه ایالات متحده آمریکا بسته جدید نظامی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار شامل بمب های خوشه ای به اوکراین ارسال می کند، گفت که واشنگتن مدرن ترین بمب های خوشه ای خود را به کی یف می دهد.

به گزارش ایرنا، کالین کال معاون امور سیاسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بلافاصله پس از نشست خبری جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، جمعه گذشته در جمع خبرنگاران بسته جدید ۸۰۰ میلیون دلاری کمک امنیتی آمریکا به اوکراین را اعلام کرد که مهمات توپخانه‌ای بیشتر و بمب های خوشه ای را شامل می شود.

معاون پنتاگون با بیان اینکه آمریکا "مدرن ترین" بمب های خوشه ای خود را به اوکراین ارائه می کند، ادعا کرد: بمب های خوشه‌ای آمریکا «ضریب اشتباه بسیار پایین» و کمتر از ۲.۵ درصد دارند درحالی که ضریب خطای بمب های خوشه ای روسیه ۴۰ درصد است.

پربیننده ترین خبرها