برنامه موشکی متعارف ایران و ادعاهای نخ نمای اروپا

برنامه موشکی متعارف ایران و ادعاهای نخ نمای اروپا
سه شنبه 20 تير 1402 - 07:36

بر اساس توافق هسته ای ایران با کشورهای 5+1، شورای امنیت هر شش ماه یکبار یک جلسه دوره ای برای ارزیابی اجرای قطعنامه 2231 برگزار می کند. به موجب این قطعنامه مهلت محدودیت های اعمال شده بر برنامه موشکی ایران، 18 اکتبر آینده به پایان می رسد.

العالم – کشکول

با این حال، سه کشور اروپایی، انگلستان، فرانسه و آلمان، طبق معمول بدون هیچ مبنای قانونی، از تعهدات خود طفره رفته و تمدید ممنوعیت اعمال شده بر برنامه موشکی ایران را خواستار شدند.

این سه کشور اروپایی به جای بررسی مواضع خود درباره توافق هسته ای که آمریکا از آن خارج شد و از اجرای تعهدات مندرج در این توافقنامه و مسئولیت های حقوقی و اخلاقی اش در این زمینه سرباز زد، نه فقط شاکی شده بلکه خواستار اعمال تحریم علیه ایران شده اند.

در این میان فقط ایران بود که به این توافق پایبند ماند و از آن خارج نشد، بلکه بیش از یک بار به اروپایی ها فرصت داد تا خروج آمریکا از برجام را جبران کنند، هرچند آمریکا تحریم های خود علیه ایران را دوباره اعمال کرد که هنوز هم ادامه دارد.

عجیب است که نمایندگان آمریکا، انگلستان و فرانسه به جای صحبت کردن درباره توافق هسته ای و اینکه چه کسی مسئول نقض آن و مانع تراشی در مسیرش است، موضوعاتی را مطرح کردند که ربطی به توافق هسته ای نداشت تا بتوانند بر اقدامات غیرقانونی و یک جانبه خود علیه ایران سرپوش بگذارند.

آن‌ها همان ادعاها و اتهامات بی‌اساس علیه ایران مبنی بر ارسال پهپادهای جنگی به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین را تکرار کردند و آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ دانستند.

نماینده آمریکا شلیک موشک بالستیک مافوق صوت ایران در ماه گذشته را یکی دیگر از موارد نقض قطعنامه دانست، هرچند این قطعنامه ایران را از تولید موشک های متعارف برای تقویت توان بازدارندگی خود در برابر تهدیدات آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب منع نمی کند.

عجیب تر اینکه ریاست شورای امنیت از نماینده اوکراین دعوت کرد تا در این نشست شرکت کند، علیرغم اینکه این کشور هیچ ارتباط مستقیم یا غیرمستقیمی با ایران ندارد و تهران بی طرفی خود را در قبال جنگ اوکراین اعلام کرده است.

اما آمریکا و سه کشور اروپایی می خواستند از طریق این حرکت، جلسه را به طرف موضوعاتی که به توافق هسته ای و قطعنامه 2231 مربوط نمی شود، منحرف کنند و تحت فشار رژیم صهیونیستی بر مسئولیت خود درقبال به بن بست رسیدن این توافق سرپوش بگذارند.

صرف نظر از ادعاها و ترفندهای غرب، دنیا متوجه شده است که مذاکرات هسته ای در وین نه به خاطر ایران، بلکه به دلیل عدم اراده آمریکا و سه کشور اروپایی به بن بست رسیده است.

به رغم آن، ایران آماده از سرگیری مذاکرات هسته‌ای است، البته در صورتی که طرف‌های دیگر ایران را برای دست کشیدن از حقوق خود تحت فشار قرار ندهند که مهمترین این حقوق داشتن برنامه هسته ای صلح آمیز و برنامه موشکی متعارف است که بتواند به تهدیدهای آمریکا و رژیم اسرائیل علیه تهران پایان دهد.

پربیننده ترین خبرها