کشورهای گروه 7 آرزوی زلنسکی را برای پیوستن به ناتو محقق نکردند

پنج‌شنبه 22 تير 1402 - 10:44

در حاشیه نشست سران ناتو که به مدت دو روز در ویلنیوس پایتخت لیتوانی و با حضور 31 رهبر از کشورهای عضو این ائتلاف برگزار شد، کشورهای گروه 7 طرحی مبنی بر ارائه کمک سریع و نیز حمایت نظامی طولانی مدت از اوکراین در مواجهه با روسیه، ارائه شد.

العالم - اروپا

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که کشورهای گروه 7 به اوکراین در ایجاد دفاع هوایی، زمینی و دریایی کمک خواهند کرد. بایدن گفت: «رهبران ناتو توافق کردند که اوکراین پس از جنگ به عضویت این ائتلاف درآید.»

نشست سران ناتو باعث ناامیدی ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین شد که امیدوار بود جدول زمانی مشخصی برای الحاق کشورش به این ائتلاف به دست آورد.

قبل از انتشار بیانیه ناتو، زلنسکی عدم تعیین ضرب الاجل برای الحاق کشورش به ناتو را پوچ و عدم قطعیت را ضعف توصیف کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «ما به نشست سران ناتو نیاز داشتیم و نتایج آن برای ما قابل توجه بود. این تضمین ها نمی تواند جایگزین پیوستن ما به ناتو شود.»

کرملین به نوبه خود اعطای تضمین های امنیتی غرب به اوکراین را اشتباه و بسیار خطرناک دانست و این اقدام را حمله به امنیت روسیه توصیف کرد، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: این کشورها با ارائه هر نوع تضمین امنیتی به اوکراین، در واقع اصل بین المللی تقسیم ناپذیری امنیت را نادیده می گیرند.

پسکوف افزود: ما این تصمیم برای ارائه ضمانت های امنیتی به اوکراین را اشتباهی بد و بسیار خطرناک می دانیم.

بیانیه مشترک امضا شده توسط کشورهای این گروه، بریتانیا، ایالات متحده، ژاپن، کانادا، فرانسه، آلمان و ایتالیا، حاوی وعده هایی برای ارائه خدمات طولانی مدت است و تضمین های امنیتی مدت دار به اوکراین از طریق ارائه تجهیزات نظامی مدرن، تبادل اطلاعات امنیتی و آموزش نیروهای اوکراینی را شامل می شود.

در ازای این حمایت، اوکراین متعهد به اصلاحات برای تأیید مجدد تعهدات خود به دموکراسی، حاکمیت قانون، احترام به حقوق بشر و آزادی رسانه ها، قرار دادن اقتصاد خود در مسیری پایدار و تقویت "کنترل غیر نظامی دموکراتیک بر ارتش" خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها