سفر آیت الله رئیسی به آفریقا؛ پیام ها و دستاوردها

سفر آیت الله رئیسی به آفریقا؛ پیام ها و دستاوردها
شنبه 24 تير 1402 - 11:43

در سفر دوره ای آیت رئیسی رئیس جمهوری کشورمان به سه کشور قاره آفریقا شامل کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، 21 پیمان و تفاهم نامه همکاری بین ایران و این دولت ها امضا شد. پیش از آن نیز رئیس جمهوری علاوه بر اندونزی، به برخی کشورهای آمریکای لاتین یعنی ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا سفر کرده بود و این یعنی تلاش های غرب برای به انزوا کشاندن ایران با شکست مواجه شده است.

العالم-تحلیل روز

سفر آیت الله رئیسی به آفریقا که روز پنجشنبه ( 22 تیرماه) به پایان رسید سفری نمایشی نبود که هدف آن نشان دادن منزوی نبودن ایران باشد، بلکه دستاوردهای اقتصادی و تجاری به غایت مهمی به همراه داشت به‌طوری‌که بسیاری از کارشناسان این سفر را چالشی در برابر تحریم های آمریکا توصیف کردند. ایران ساز و کار تجارت مبادله ای با قاره آفریقا را در پیش گرفته که پیامدهای مثبتی برای کاهش هزینه بازرگانان داشته و بر موانع سیستم های بانکی بین المللی نیز غلبه کرده است.

به باور برخی کارشناسان، ایران با روابط گسترده خود با دولت های مهم منطقه مثل عربستان و مصر و همچنین تقویت روابط با دولت های حاشیه خلیج فارس نه تنها به فکر ایجاد حالتی از توازن در سیاست های منطقه ای خود بود بلکه با در پیش گرفتن این راه توانست از نفوذ این دو دولت در قاره آفریقا استفاده کرده و موانع ارتباط خود با قاره آفریقا را از سر راه بردارد.

راهبرد ایران در توسعه روابط با کشورهای دیگر بر این واقعیت مبتنی است که جهان به غرب محدود نمی شود و ایران قصد دارد تا با همه روابطی مثبت داشته باشد، بخصوص با دولت های آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا و نیز چین و روسیه، آن هم پس از پیمان شکنی غربی ها و تکیه آنها بر سیاست فریبکاری در روابط با ایران، همان چیزی که در برجام شاهد آن بودیم.

آفریقا سرزمین فرصت ها است. ایران با توانایی های پیشرفته علمی و فناوری خود می تواند از این فرصت ها به سود هر دو طرف استفاده کند. طی سفر آیت الله رئیسی به قاره آفریقا بر ساز و کار مبادله ای با سه کشور مذکور در این قاره تاکید شد، یعنی ایران در مقابل دریافت کالاهای اساسی، در زمینه های اقتصادی، تجاری، کشاورزی و علمی در این کشورها سرمایه گذاری خواهد کرد، ازجمله معادن طلا و الماس، استخراج نفت و گاز، پتروشیمی، احداث جاده، راه آهن، بیمارستان، هتل، سد، فرودگاه و اسکله، همچنین ساختن مسکن، واردات دارو و لوازم پزشکی و محصولات دانش بنیان ایرانی.

سفر رئیس جمهوری به آفریقا بخشی از دیپلماسی فعال ایران در زمینه روابط اقتصادی با دولت های دیگر جهان آن هم با وجود تحریم های آمریکا را نشان می دهد. این دیپلماسی نتایج زیادی با خود دارد که یکی از آنها توسعه روابط اقتصادی است و قطعا طی سال های آینده خود را نشان خواهد داد. این روابط ناکامی آمریکا در تحت فشار گذاشتن ملت ایران و به انزوا کشاندن آنها را ثابت خواهد کرد و به همه ملت هایی که از استبداد آمریکا رنج می برند خواهد آموخت که می توان با این استبداد مقابله کرد و آن را به ناکامی کشاند.

پربیننده ترین خبرها