اصرار بر اصلاحات قضایی؛ نافرمانی مدنی و پرتگاه سقوط حکومت افراطی نتانیاهو

اصرار بر اصلاحات قضایی؛ نافرمانی مدنی و پرتگاه سقوط حکومت افراطی نتانیاهو
چهارشنبه 28 تير 1402 - 13:21

یک روز دیگر از تظاهرات و اعتراضات در سرزمین های اشغالی علیه حکومت نتانیاهو و اصلاحات قضایی آن گذشت، اعتراضات روز گذشته که به مسدود شدن راه های اصلی در تل آویو و شهرهای بزرگ در سرزمین های اشغالی و ایجاد اختلال در تأسیسات عمومی و ایستگاه های قطار منجر شد و در نهایت با ورود پلیس رژیم اشغالگر و دستگیری ده ها معترض پایان یافت.

العالم _ نظرکده

دکتر سهیل الناطور، از رهبران جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین می گوید که اعتراضات در سرزمین های اشغالی معلول درگیری و اختلافات عمیق داخلی بین صهیونیست ها است.

وی در گفت‌وگو با العالم خاطرنشان کرد: اگر چه پول هنگفت آمریکا اقتصاد این رژیم را رونق داده اما از درگیری اسرائیلی ـ اسرائیلی که به شکلی بی‌سابقه گسترش یافته، چیزی نکاسته است.

حسن حجازی کارشناس لبنانی مسائل «اسرائیل» هم در این باره اظهار داشت: جنبش اعتراضی در تظاهرات روز گذشته (سه شنبه) به بسیاری از تاسیسات حیاتی رژیم صهیونیستی از جمله قطارها ضربه زد و آنها را مختل کرد که نشانه ای واضح از این واقعیت است که معترضان می توانند زندگی را درون رژیم به طور کامل به تعطیلی بکشانند.

وی گسترش اعتراضات را پیامی آشکار مبنی بر مخالفت با اصلاحات قضایی چند روز پیش از اتمام مرحله اول این اصلاحات دانست، اصلاحاتی که مانع این می شود که دادگاه عالی بر کابینه نظارت داشته باشد و آن را وادار به پاسخگویی کند.

این کارشناس لبنانی با بیان اینکه اپوزیسیون در سرزمین های اشغالی می گوید که اگر نتانیاهو اصرار به ادامه این اصلاحات داشته باشد، نافرمانی مدنی را گسترش خواهد داد، خاطرنشان کرد: آنچه اخیرا رخ داده نمونه ای از آن چیزی است که ممکن است در روزهای آینده با خشونت و گستردگی بیشتر رخ دهد که پیامی قوی از سوی نیروهای معترض و احزاب اپوزیسیون است و کابینه نتانیاهو را در تکمیل مرحله اصلاحات با چالش های بزرگی مواجه می کند.

حجازی خاطرنشان کرد: خطر بزرگی در کمین ارتش رژیم اشغالگر قرار دارد و آن گسترش پدیده امتناع صهیونیست ها از خدمت در یگان های نیروی هوایی، اطلاعات و یگان های زبده است. شمار این افراد به حدی زیاد شده است که هیچکس انتظار آن را نداشت. این تعداد به ده ها هزار نفر رسیده است و این مانع بزرگی بر سر راه ارتش اشغالگر برای انجام هرگونه عملیات نظامی خواهد بود.

وی به هشدار کارشناسان نظامی اشاره کرد که می‌گویند نیروی هوایی نمی‌تواند با این وضع هماهنگ شود و برخی حتی درباره متلاشی شدن تشکیلات نظامی هشدار داده اند.

در همین حال عمر عساف، هماهنگ کننده کنگره خلق 14 میلیونی فلسطین تأیید کرد که تمام تلاش های نتانیاهو برای صدور بحران داخلی از طریق ایجاد مشکل، حمله به جنین و نیز تهدید به حمله به غزه و دیگر مناطق، نتایج مورد نظر وی را به همراه نداشته است.

عساف گفت: نتانیاهو به دو دلیل شکست خورد، اول اینکه کاری که در جنین انجام داد، به نتیجه نرسید و این مقاومت در جنین بود که در عمل پیروز شد و این حقیقت را تحلیلگران نظامی اعلام کردند و گفتند که تلاش نتانیاهو برای بازگرداندن مجدد بازدارندگی اسرائیل به فرسایش عمیق بازدارندگی منجر شد. دوم اینکه بحران داخلی در سرزمین های اشغالی برای نتانیاهو بسیار عمیق است به گونه ای که نمی تواند به سادگی آن را پشت سر بگذارد، بحرانی که هر روز در خیابان های شهرهای مختلف مشاهده و روز به روز گسترده تر و عمیق تر می شود.

وی افزود: بر اساس نظرسنجی‌ها، کابینه نتانیاهو هر روز ضعیف تر می شود و مخالفانش هر روز بیشتر می شوند و علاوه بر این امکانات حیاتی از جمله حرکت قطارها بارها با اختلال شدید مواجه شده اند و این در حالی است که به تازگی پزشکان نیز قول داده اند به اعتصابات بپیوندند و برخی از ساکنان سرزمین های اشغالی نیز قصد دارند سپرده های خود را از بانک ها بیرون بکشند که می تواند به نافرمانی مدنی منجر شود که نهایت آن سقوط حکومت راست افراطی نتانیاهو است.

پربیننده ترین خبرها