پایان نشست اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین بدون اجماع بر سر جنگ اوکراین

پایان نشست اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین بدون اجماع بر سر جنگ اوکراین
چهارشنبه 28 تير 1402 - 13:24

سران اتحادیه اروپا و «جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب» (سلاک) به نشست دو روزه خود در بروکسل، بدون حمایت نیکاراگوئه از بیانیه مشترک که یکی از بندهای آن به «نگرانی عمیق در مورد جنگ جاری در اوکراین» اشاره دارد، پایان دادند.

العالم - اروپا

به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی آرتی‌وی‌ای (rtve) اسپانیا، شارل میشل رئیس شورای اروپا در نشست مطبوعاتی پس از اجلاس سران گفت: این بیانیه مورد حمایت همه کشورها قرار گرفت، به جز یک کشور که به دلیل یک پاراگراف نتوانست آن را امضا کند.

متن پایانی در پاراگراف پانزدهم «نگرانی عمیق در مورد جنگ اوکراین را بیان می‌کند که همچنان موجب درد و رنج عظیم انسانی می‌شود و شکنندگی‌های موجود در اقتصاد جهانی را تشدید می‌کند».

منابع اروپایی پیش از نشست مطبوعاتی که چند ساعت به تعویق افتاد، تاکید کردند که سران اتحادیه اروپا و سلاک در تلاش بودند تا نیکاراگوئه را به محکوم کردن «جنگ علیه اوکراین» در نتیجه‌گیری پایانی متقاعد کنند.

به گزارش این رسانه اسپانیایی، متن اولیه نیز تنها به احترام به حاکمیت کشورها بر اساس منشور ملل متحد اشاره داشت و اتحادیه اروپا حاضر به پذیرش آن نبود زیرا حتی به اوکراین اشاره‌ای نمی‌کرد.

به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، دولت نیکاراگوئه با انتشار بیانیه‌ای به تشریح موضع‌گیری خود در بیانیه اجلاس سران دو بلوک پرداخت و اعلام کرد: اتحادیه اروپا، چنان که معمولا انجام می‌دهد، همه رویه‌ها و مکانیسم‌های ایجاد شده توسط نهادهای دموکراتیک و قوانینی که مبنای عملکرد نهادهای ما است را زیر پا گذاشته.

روساریو موریو معاون ریاست جمهوری نیکاراگوئه نیز اعلام کرد آنچه به عنوان اعلامیه اجماع ارائه شده، سندی «دروغین» است که اجماعی در مورد آن وجود ندارد، زیرا نیکاراگوئه نه آن را امضا کرده، نه تایید می‌کند و نه با آن همراهی می‌کند.

وی افزود: ما با نقض قوانین از سوی اتحادیه اروپا مواجه هستیم. ما آن را محکوم و اطلاع‌رسانی می‌کنیم و خود را از واقعیتی دور می کنیم که درک آن، اگر نخواهیم بگوییم شرم‌آور، برای ما دشوار است؛ اینکه اتحادیه اروپا حق تعیین اجماع ناموجود را به خود اعطا می‌کند.

دنیس مونکادا وزیر امور خارجه نیکاراگوئه در جریان سخنرانی خود در این اجلاس، از واشنگتن خواست تا بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین ارسال نکند.

دیگر موارد تاکید شده در بیانیه پایانی عبارتند از: مبارزه با اشکال مختلف تبعیض، حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق مردمان بومی، ضرورت صلح عادلانه و پایدار، حمایت از تمدید توافقنامه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، حمایت از همه تلاش‌ها در راستای دستیابی به صلح عادلانه و پایدار مطابق با منشور سازمان ملل متحد.

اتحادیه اروپا و سلاک همچنین پایان دادن به تحریم اقتصادی، تجاری و مالی علیه کوبا توسط آمریکا را خواستار شدند.

۵۹ امضاکننده بیانیه نهایی نشست اتحادیه اروپا و سلاک تاکید کردند: حفظ نام کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم نیز موانعی را بر سر راه معاملات مالی بین‌المللی با این جزیره ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، این اجلاس پس از هشت سال تعلیق، در روزهای دوشنبه و سه شنبه گذشته (۱۷ و ۱۸ ژوئیه) سران ۶۰ کشور را با هدف تقویت و نوسازی روابط و تقویت همکاری‌ها گرد هم آورد. اجلاس قبلی در سال ۲۰۱۵ برگزار شده بود.

همزمان با نشست اتحادیه اروپا، سلاک، اجلاس سران مردم (Cumbre de los Pueblos) برگزار شد که اعضای جوامع مدنی و رهبران سیاسی جناح چپ را گرد هم آورد و شرکت کنندگان در این رویداد، تحریم کوبا از سوی آمریکا و اقدامات قهری علیه نیکاراگوئه و ونزوئلا را محکوم کردند.

پربیننده ترین خبرها