ارتقای بازدارندگی نیروی دریایی ایران با هوش مصنوعی و برد بلند موشک ابومهدی

ارتقای بازدارندگی نیروی دریایی ایران با هوش مصنوعی و برد بلند موشک ابومهدی
چهارشنبه 4 مرداد 1402 - 10:57

ایران در چارچوب توسعه توان نظامی برای مقابله با تهدیدات در مرزهای خود، از موشک دوربرد دریایی ابومهدی رونمایی کرد. موشک ابومهدی، به لحاظ قابلیت های نوین اولین موشک در نوع خود است که ایران تولید کرده و آن را در سطح نیروی دریایی، به خدمت گرفته است.

العالم _ نظرکده

یک کارشناس لبنانی امور نظامی و استراتژیک می گوید موشک ایرانی دریا به دریا و زمین به دریا به نام «ابومهدی»، موشکی بسیار پیشرفته است که اهداف دریایی متخاصم را با دقت بالا هدف قرار می دهد.

به گفته وی، این موشک می تواند از زمین یعنی از ساحل یا از روی سکوی شناور دریایی پرتاب شود و برد آن هزار کیلومتر است، در ارتفاع کم بر فراز دریا حرکت می کند که مزیت کیفی برای آن محسوب می شود.

کارشناسان امور نظامی می گویند این موشک در اصابت به اهداف خود دقیق است و از طریق هوش مصنوعی برنامه ریزی می شود تا از رادارها و شناورهای دریایی که به عنوان هدف مشخص نشده اند، گذر کند و به طور نامحسوس و ناگهانی از شناور دریایی دشمن عبور کند تا به هدف خود اصابت کند.

یک کارشناس عرب امور نظامی و استراتژیک با بیان اینکه موشک ابومهدی از مرکز پرتاب برنامه ریزی و هدایت می شود و سپس به صورت خودکار خود را به حرکت در می آورد، خاطرنشان می کند که این موشک از رادارها و اهدافی که برای آن مشخص نشده است و همچنین از موانع طبیعی دوری می کند و در اصابت به هدف دقیق است و اهمیت آن در همین نکته نهفته است.

به گفته وی این موشک سلاحی خطرناک و بسیار پیشرفته و مکمل قدرت بازدارندگی نیروی دریایی ارتش ایران است، با توجه به مرزهای دریایی طولانی ایران به طول سه هزار و 210 کیلومتر، این کشور از دریا همانند آسمان، در معرض تهدید است و باید با تهدیدها مقابله کند.

مزیت موشک ابومهدی این است که در رده موشک های دریا-دریا یا خشکی-دریا، به لحاظ برد، طولانی ترین موشک جهان محسوب می شود از این رو شاهد پیشرفت بزرگ و مهمی در صنعت دریایی ایران هستیم.

در همین حال یک کارشناس ایرانی امور راهبردی خاطرنشان کرد که مزیت موشک ابومهدی، برد بلند آن برای گسترش شعاع اقدام راهبردی دریایی ایران است.

این کارشناس امور راهبردی با اشاره به اینکه راهبرد دریایی ایران با تجهیز به موشک ابو مهدی کامل شده است، افزود: قدرت این موشک به آن فرصت تاکتیکی و عملیاتی می دهد تا به طور کامل و همه جانبه از منافع ایران دفاع کند.

یک روزنامه‌نگار و پژوهشگر سیاسی نیز تاکید کرد که رونمایی از موشک راهبردی «ابومهدی» و نمایش آن به جهان، پیام‌هایی مهم و اساسی به همراه دارد.

به گفته وی، بارزترین پیام‌ موشک ابومهدی به جامعه جهانی و به ویژه به دشمنان ایران این است که این کشور علی‌رغم همه محدودیت ها، محاصره‌ها و تهاجمات علیه منافع آن، دائماً در حال پیشرفت است، تحریم و محاصره ها نتوانسته است راه پیشرفت و توسعه ملت ایران و نیروهای مسلح آن را سد کند.

این روزنامه‌نگار و پژوهشگر سیاسی می گوید، اصرار ایران بر دستیابی به این پیشرفت و صنعت پیشرفته، یکی دیگر از پیام‌های اصلی رونمایی از موشک ابومهدی است، به ویژه اینکه اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان سوم متکی به حمایت خارجی و واردات فناوری و تسلیحات برای دفاع و تقویت توان نظامی خود هستند، در حالی که ایران یکی از معدود کشورهای جهان به شمار می رود که می تواند سلاح های خود را از صفر تا صد به لحاظ فنی، با همت دانشمندان و متخصصان خود بسازد و این امتیازی اساسی و تأیید بر جایگاهی است که ایران علیرغم محاصره، تجاوز و محدودیت های اعمال شده، به دست آورده است.

سومین و اصلی ترین پیامی که موشک ابومهدی ارسال کرد، این بود که ایران از دفاع از برنامه موشکی خود دست نخواهد کشید و این موضوع خارج از چارچوب مذاکرات هسته ای است و این کشور حق دارد تسلیحات خود را توسعه دهد و توان دفاعی خود را در برابر خطرات خارجی بالا ببرد درست برخلاف خواسته های کشورهای استکباری و نیز برخلاف تلاش های رژیم صهیونیستی برای گنجاندن توان دفاعی ایران در معادلات گفتگو درباره برنامه هسته ای ایران.

پربیننده ترین خبرها