تحلیل پشت پرده کودتا در نیجر؛ آیا قاره سیاه در حال بیدار شدن در برابر استعمار است؟

تحلیل پشت پرده کودتا در نیجر؛ آیا قاره سیاه در حال بیدار شدن در برابر استعمار است؟
چهارشنبه 11 مرداد 1402 - 13:04

نیجر همچنان در بند تحولات و پس لرزه های کودتای اخیر نظامیان علیه محمد بازوم، رئیس جمهور این کشور است. جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) یک هفته به ارتش مهلت داده است تا اوضاع را به روال سابق برگرداند. این در حالی است که نگرانی های شدیدی بابت مداخله نظامی فرانسه در این کشور وجود دارد.

العالم - نظرکده

ادریس احمید، پژوهشگر سیاسی عرب، علت اصلی کودتا در نیجر را مطامع و رقابت های شدید بین المللی بر سر قاره سیاه می داند. وی ضمن پوچ خواندن توجیه های کوتای نظامی در این کشور – که بهبود اوضاع اقتصادی و امنیتی را بهانه کرده است - می گوید: اوضاع اقتصادی در نیجر از قبل خیلی بهتر شده است و این کشور با تکیه بر ملتش، کشور با ثباتی است و پایگاه های نظامی متعددی در آن وجود دارد لذا توجیه کودتاچیان برای کودتا صرفا بیانگر مطامع نظامیان است.

وی خاطرنشان کرد که برخی عوامل پشت پرده برای حفظ مطامع و منافع خود که با برنامه اصلاحات دموکراتیک محمد بازوم به فنا می رفت، ارتش را به کودتا علیه محمد بازوم تحریک کردند.

عمر مختار الانصاری، از رهبران سیاسی حزب التجدید نیجر هم گفت که اوضاع این کشور به خاطر فعالیت گروه های تروریستی در مثلث مرزی بین مالی، بورکینافاسو و نیجر، از 10 سال پیش بحرانی است.

وی افزود: نیجر از همه طرف در محاصره گروه های تروریستی است. اما از نظر سیاسی از قبل اوضاع آن ناآرام و بحرانی بود و مخالفان، حزب حاکم را به تقلب در انتخابات متهم کردند مخصوصا که خود، در انتخابات در نیامی به بیش از 80 درصد آرا دست یافته بود.

وی تصریح کرد که پس از کودتای اخیر، اوضاع کشور بحرانی تر شده است.

مختار الانصاری تصریح کرد که مخالفان کودتای نظامی معتقدند که کودتا، راه حل بحران ناامنی و بی ثباتی در این کشور نیست.

وی درباره اقدام فرانسه به خارج کردن اتباع خود از نیجر و پیش بینی مداخله نظامی این کشور برای نجات محمد بازوم، رئیس جمهور برکنار شده، گفت: شهروندان نیجر به شدت نگران این موضوع هستند و از مرحله پس از خروج اتباع فرانسه آنهم با وجود وخامت اوضاع امنیتی به شدت هراس دارند.

او درباره تجمع در برابر سفارت فرانسه و برافراشتن پرچم روسیه و عکس پوتین در این تجمع نیز خاطرنشان کرد، این حرکت صرفا تلاشی است برای خشمگین کردن فرانسه زیرا مردم نیجر با حزب حاکم مخالف خستند و او را مورد حمایت فرانسه می دانند.

وی درباره اینکه این کودتا، حرکتی علیه مداخله فرانسه در نیجر بوده است، گفت: برخی از ناظران چنین عقیده ای دارند. کما اینکه برخی هم این کودتا را صرفا جنگ قدرت می دانند.

مختار الانصاری درباره نگرانی غرب و آمریکا از وقوع کودتا در نیجر به بهانه دموکراسی و حمایت از رئیس جمهور منتخب گفت که غرب منافعی در نیجر دارد و طبیعی است که نگران باشد مخصوصا که در شرایط کنونی چندین سناریو پیش روی نیجر است و هیچ کس نمی داند چه چیزی پیش خواهد آمد.

اسامه اسماعیل، یکی دیگر از پژوهشگران سیاسی عرب هم با اشاره به حمایت مردمی از کودتاچیان در نیجر گفت که در این کودتا خونی ریخته نشد و این بدان معنی است که مردم از آنچه که در این کشور رخ داده است، راضی هستند.

اسماعیل تصریح کرد: روابط خوب کودتاچیان با جمهوری مالی و جمهوری بورکینافاسو ممکن است معانی و پیام های خیلی بدی برای غرب داشته باشد و به معنای کاهش نفوذ غرب در نیجر باشد؛ و این همان اتفاقی است که پیشتر در مالی و بورکینافاسو رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد که قاره سیاه در حال بیدار شدن در برابر استعمار فرانسه و کلا غرب است.

پربیننده ترین خبرها