نمایشگاه عکس جنایت اتمی آمریکا در ژاپن برپا می شود

نمایشگاه عکس جنایت اتمی آمریکا در ژاپن برپا می شود
شنبه 14 مرداد 1402 - 17:06

موزه اسمیت سونیان نمایشگاهی از عکس های بمباران اتمی آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم را در واشنگتن برگزار می‌کند.

العالم - آمریکا

اوایل ماه جاری میلادی برگزار کننده این نمایشگاه در مصاحبه ای با رسانه ژاپنی کیودو گفت: قرار است در سال ۲۰۲۵ نیز موزه هوا و فضای ملی در واشنگتن نمایشگاه " جنگ جهانی دوم در آسمان " که پیشرفت نیروی هوایی ارتش طی این دوره زمانی را نشان می دهد، برگزار کند.

این برنامه تقریبا ۳ دهه پس از آنکه موزه وادار شد قسمتی از بدنه هواپیمای انولاگی که بمب اتمی "پسر بچه " را بر روی هیروشیما افکنده بود، عکس ها و بقیه وسایل تاریخی در فاجعه ای که توسط ۲ بمب ویران شده بود؛ جمع آوری کند، برگزار می شود.

در آن زمان قرار بود نمایشگاهی برای پنجاهمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۹۵ برگزار شود که منجر به جنجالی در آمریکا درباره سابقه تاریخی بمب اتم و اعتراض هایی از سوی کهنه سربازان و دیگر نهادها شد.

این هواپیما اکنون در موزه " ویرجینیا " واقع در حومه پایتخت آمریکاست اما روایت های تاریخی درباره تصمیم استفاده از سلاح اتمی در این کشور موضوعی حساس باقی مانده است.

جرمی کینی مدیر هماهنگ کننده موزه در امور تحقیق و برگزاری گفت علاوه بر عکس های شهرهای ویران شده ژاپن، در نمایشگاه پیشِ رو قرار است شامل غلاف بمب مدل پسربچه رونمایی شود.

وی در ادامه افزود اما موزه هنوز برنامه ای برای نمایش عکس ها و متعلقات شخصی قربانیان این بمباران را در دستورکار خود ندارد. این یک نمایشگاه بمب اتمی نیست، بلکه آزمونی برای بررسی تحولات زمان جنگ در زمینه تکنولوژی و تاکتیک هایی برای بازتعریف زمانه و مخاطره هوایی نظامی است و تغییرات درهم تنیده در پرواز و نقش آمریکا در امور جهان را نشان می دهد. بمباران هیروشیما و ناگازاکی بخشی از این داستان است.

این موزه که یکی از ساختمان های بنیاد اسمیت سونیان است بزرگترین مجموعه هوایی و هواپیماها را در خود جای داده است.

بخشی از نمایشگاه که نخستین حمله بمباران اتمی که در ۶ اوت ۱۹۴۵ در هیروشیما و ۳ روز بعد در ناگازاکی اتفاق افتاد را با تصاویر هواپیماها و دیگر وسایل تاریخی از مجموعه موزه پوشش می دهد.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی (به ترتیب ۶ و ۹ اوت ۱۹۴۵) دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفت.

در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز روی شهرهای هیروشیما و ناگازاکی انداخته شد که به ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر منجر شد. حدود ۲۲۰٬۰۰۰ نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که ۲۰ هزار نفر از آنان را نظامیان ژاپنی و بقیه را شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند.

بیش از ۱۰۰ هزار نفر بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیو اکتیو جان خود را از دست دادند.

هدف اصلی آمریکا از این حمله به پایان رساندن سریع تر جنگ و عدم شراکت با شوروی در اشغال ژاپن بود زیرا شوروی مدتی پیش از بمباران اتمی به ژاپن اعلام جنگ داده بود و به مواضع ژاپن در منچوری حمله برده بود.

پس از بمباران اتمی شهر هیروشیما (۶ اوت ۱۹۴۵) آمریکا به منظور وادار کردن دولت ژاپن به تسلیم در جنگ، شهر ناگازاکی (۹ اوت ۱۹۴۵) را نیز بمباران اتمی کرد و مدت کوتاهی پس از آن، امپراتور وقت ژاپن، در سخنانی اعلام کرد به منظور حفظ نسل مردم کشورش، به صلح بدون قید و شرط با متفقین گردن نهاده است تا به این صورت بزرگترین جنایت علیه بشریت را متوقف کند.

جنایتی که سرهنگ پل تیبت خلبان نیروی هوایی آمریکا در جنگ جهانی دوم که بمب های اتم را بر روی ژاپن انداخت، درباره آن گفت: مثل جهنم سیاه بود و نور و رنگ هم داشت، درونش سفید بود و خاکستری و بالایش شبیه درخت کریسمس بود؛ در یک هزارم ثانیه، شهر هیروشیما دیگر وجود نداشت.

بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناگازاکی تا به امروز تنها موارد استفاده جنگی از سلاح هسته‌ای در جهان است و یکی از بزرگترین فجایع در تاریخ بشر به شمار می آید.

به گزارش ایرنا، جنگ جهانی دوم، اول سپتامبر سال ۱۹۳۹ میلادی با حمله آلمان به لهستان آغاز شد و تا دوم سپتامبر ۱۹۴۵ بین متفقین و متحدین ادامه داشت. جنگ جهانی دوم در فاصله بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ میلادی کشورهای متمرکز، به‌ویژه قدرت‌های بزرگ را درگیر خود کرد.

پربیننده ترین خبرها