صنعا: ائتلاف سعودی جدیت خود را در صلح نشان دهد

صنعا: ائتلاف سعودی جدیت خود را در صلح نشان دهد
يکشنبه 15 مرداد 1402 - 21:52

مسئولان سیاسی و نظامی یمن که میزبان مشاور نظامی نماینده سازمان ملل در این کشور بودند، تأکید کردند که ائتلاف سعودی در صلح هیچ جدیتی ندارد، ولی گذر زمان هم به سود این ائتلاف نخواهد بود.

العالم - یمن

آنتونی هایورد مشاور نظامی نماینده سازمان ملل در یمن بعد از ظهر امروز در صنعا به دیدار حسین العزی معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن رفت.

العزی در این دیدار گفت که سران سیاسی و نظامی یمن، به دنبال صلحی هستند که امنیت و ثبات را برای این کشور و منطقه به ارمغان بیاورد و اگر ائتلاف سعودی-اماراتی، جدیت خود را در خصوص صلح نشان دهد، کمیته نظامی ملی یمن هم وظایف خود را انجام خواهد داد.

«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله چندی پیش بر استمرار مذاکرات با ریاض تأکید کرد و گفت که مذاکرات با ریاض ادامه دارد و میانجی عمانی برای تحقق پیشرفت در مذاکرات، تلاش می‌کند.

وی با بیان اینکه بن بست در پرونده‌های انسانی مربوط به بازگشایی فرودگاه‌ها، بنادر و پرداخت حقوق کارکنان است، تصریح کرد که عربستان ائتلاف متجاوز عربی را رهبری می‌کند و وقت آن رسیده که این کشور به یک طرف صلح طلب تبدیل شود.

پایگاه خبری وکاله الصحافه الیمنیه گزارش داد، مشاور نظامی نماینده سازمان ملل هم توضیحات مفصلی درباره مأموریت خود در مرحله آینده ارائه کرد. هایورد همچنین به دیدار حسین الضیف معاون رئیس کمیته نظامی یمن رفت.

الضیف با اشاره به اقدامات خصمانه ائتلاف سعودی در یمن، گفت: در مسائل انسانی هیچ اقدام ملموسی صورت نگرفته است و ملت یمن همچنان در محاصره هستند. امیدواریم طرفهای مقابل، جدیت خود را در صلح نشان دهند؛ زیرا زمان در حال گذر است و این مسئله به سود هیچکس نیست.

وی با بیان اینکه سران یمن برای همه ثابت کرده‌اند که خواستار صلح عادلانه هستند، تصریح کرد: کمیته نظامی یمن، دیدگاهها و نظراتی درباره آتش‌بس و تثبیت آن دارد که اگر ائتلاف جدیت خود را در خصوص اقدامات عملی مانند پایان بخشیدن به محاصره و حل مشکلات انسانی نشان دهد، یمن هم آن را ارائه خواهد کرد.

این مقام یمنی در پایان خاطر نشان کرد، پیشرفت در مسائل انسانی مانند پرداخت حقوق کارکنان از درآمدهای نفتی یا بازگشایی فرودگاه و بندرگاهها، باعث پیشرفت در مسائل نظامی خواهد شد.

اواخر فروردین گذشته وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که تیم مذاکره‌کننده ریاض در سفری به صنعا با مقامات آن دیدار و مباحث جدی، عمیق و شفاف در خصوص اوضاع انسانی، آزادی تمامی اسرا و دستیابی به یک راهکار سیاسی فراگیر انجام داده است.

به گزارش فارس، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از فرورین ۱۳۹۴ به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت، حمله به این کشور را آغاز کرد و خسارات و تلفات زیادی به ملت آن تحمیل کرد. صدها هزار یمنی در این جنگ کشته و دهها میلیارد دلار به اقتصاد این کشور خسارت وارد شد.

پربیننده ترین خبرها