خطاب به چند کشورهای عربی؛

وزیر کشور لبنان: هیچ‌گونه نگرانی درباره اتفاقات امنیتی وجود ندارد

وزیر کشور لبنان: هیچ‌گونه نگرانی درباره اتفاقات امنیتی وجود ندارد
دوشنبه 16 مرداد 1402 - 14:57

وزیر کشور لبنان خطاب به چند کشور عربی گفت که هیچ‌گونه نگرانی نسبت به اتفاقات امنیتی در این کشور وجود ندارد و به خطر افتادن امنیت شهروندان لبنانی و اتباع عرب ساکن در خاک لبنان را نمی پذیریم.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

بسام مولوی، وزیر کشور دولت پیشبرد امور لبنان در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد که کشورش های عربی دوست لبنان هستند و منافع این کشور برای آن ها مهم است.

وی گفت که هیچ گونه نگرانی نسبت به اتفاقات امنیتی وجود ندارد و ما باید امنیت کشورمان را حفظ کنیم و آنچه در اردوگاه ها (فلسطینی و آوارگان سوری) رخ می دهد نباید به خارج از محدوده آن ها منتقل شود.

مولوی تاکید کرد: هرج و ‌مرج های امنیتی در لبنان را نمی پذیریم و هرگونه حمایت از گروه های مسلح قابل پذیرش نیست.

این مقام لبنانی خاطرنشان کرد که به خطر انداختن امنیت شهروندان لبنانی و اتباع عرب ساکن در لبنان را نمی پذیریم، به خطر انداختن امنیت لبنان امری غیرقابل پذیرش است و ارتش و نیروهای امنیتی امنیت این کشور را فراهم می کنند.

وی گفت: سوالی که اکنون مطرح می شود این است که در طول این سال‌ها چگونه یاد نگرفتیم که دولتی تشکیل دهیم که بر تمام خاک لبنان سیطره داشته باشد و از لبنانی ها محافظت کند.

بسام مولوی تاکید کرد: برخی مجموعه های مسلح در اردوگاه ها حضور دارند و این امر برعهده ارتش است و ارتش نیز با دقت و حکمت رفتار کرد. فرماندهی ارتش آگاه است و می داند که در شرایط مختلف چگونه برخورد کند.

وی گفت: ما دیکته های هیچ طرفی را اجرا نمی کنیم و هیچ عنصر مسلحی نباید در خاک لبنان باشد.

پیش از این نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در گفت‌وگو با شبکه المیادین در واکنش به بیانیه‌های هشدارآمیز سفارتخانه‌های کویت، عربستان، امارات و آلمان برای خارج کردن اتباع خود از لبنان اظهار داشت: من از بیانیه سفارتخانه‌ها تعجب کردم و هیچ چیز امنیتی وجود ندارد که این هشدار را ایجاب کند.

بری افزود: محدود کردن هشدار به مناطق درگیری در نزدیکی اردوگاه فلسطینی «عین الحلوه» در خاک لبنان قابل درک است، اما درخواست برای خروج شهروندان این کشورها از لبنان قابل درک نیست.

وی تأکید کرد که اوضاع در عین الحلوه از سه روز گذشته آرام است، بنابراین دلیل این صدور این بیانیه‌های هشدار دهنده چیست؟

«ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی لبنان نیز پس از دیدار با نبیه بری در این باره اظهار داشت: اوضاع عین الحلوه تا حدودی تحت کنترل است، ما دلیل ترس سفارت‌ها را متوجه نمی‌شویم.

به گزارش ایرنا،‌ این اظهارات پس از آن بیان شد که امارات، قطر، عربستان سعودی، کویت، بحرین و آلمان به شهروندان خود در رابطه با سفر به لبنان هشدار داده و از اتباع خود خواسته بودند تا خاک این کشور را ترک کنند.

درخواست کشورهای امارات، قطر، عربستان، کویت، بحرین و آلمان از اتباع خود برای خروج از لبنان به دنبال درگیری در اردوگاه فلسطینی عین الحلوه واقع در جنوب این کشور صورت می‌گیرد، هرچند که در پی توافق میان‌طرف‌های درگیر هم اکنون آرامش در این اردوگاه برقرار است.

درگیری‌ها در روزهای نخست، هشت کشته و بیش از ۵۰ زخمی برجای گذاشت و ۶۰ درصد ساکنان این اردوگاه، منازل خود را ترک کرده بودند.

«نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز روز دوشنبه (۹ مرداد ماه) گفته بود: ما نمی‌پذیریم لبنان به میدان تسویه حساب‌های خارجی تبدیل شود.

وی افزود: ارتش لبنان به وظیفه خود برای کنترل اوضاع در عین الحلوه عمل می‌کند.

پربیننده ترین خبرها