منابع روس: آمریکا داعش را در التنف سوریه، دوباره فعال کرد

منابع روس: آمریکا داعش را در التنف سوریه، دوباره فعال کرد
يکشنبه 22 مرداد 1402 - 12:40

منابع روس تأکید کرده‌اند که آمریکا با حمایت تازه از عناصر تروریستی داعش، آنان را در بخش‌هایی از شرق و شمال-جنوب شرق سوریه دوباره فعال کرده است.

العالم - سوریه

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان گزارش کرد که منابع روس تأکید کرده‌اند که آمریکا حمایت تازه‌ای از عناصر داعش در بخش‌هایی از خاک سوریه به عمل آورده و سرّ فعال شدن عناصر داعش بعد از چهار ماه، حمایت آمریکاست.

طبق گزارش این روزنامه لبنانی، «عناصری از گروهک داعش طی کمتر از چهل و هشت ساعت گذشته، دو حمله به مواضع ارتش سوریه و نیروهای متحد آن در دو استان رقه (شمال) و دیرالزور (شرق) انجام داده‌اند. این حملات نشان می‌دهد که داعش در حال بازیابی فعالیت نظامی خود در بادیه [صحرای] سوریه [در شرق این کشور] است».

داعش روز جمعه در بیانیه‌ای، مسئولیت این حملات را رسماً بر عهده گرفت.

الاخبار نوشت: داعش در دو ماه فروردین و اردیبهشت در فصل قارچ‌چینی در سه استان رقه (شمال)، دیرالزور (شرق) و حماه (مرکز-شمال) و حتی حمص (مرکز) حملاتی کرد و بعد از آن در پی عملیات پاکسازی ارتش در منطقه و انهدام مواضع و ادوات و سلاح‌های عناصر داعش، حملاتشان کاهش یافت. اما بعد از چهار ماه از آرامشی نسبی در بادیه، دوباره داعش حملات را از سر گرفته و در منطقه معدان عتیق در مرز استان رقه و دیرالزور حملاتی را به ارتش سوریه انجام داد.

الاخبار نوشت: در همین چارچوب، منابع میدانی به الاخبار گفتند، تشدید تقابل اخیر، میان روسیه و آمریکا، بیشتر در منطقه التنف و اطراف آن متمرکز شد. روسیه تأکید کرده که آمریکا حمایت جدیدی از عناصر داعش در منطقه "۵۵ کیلومتر" [تنف] کرده و آنان را به آغاز حملات جدید از این منطقه به ارتش سوریه تشویق کرده.

موقعیت التنف در سوریه و شعاع 55 کیلومتر (الجزیره)

این منابع به الاخبار گفتند: «افزایش قابل ملاحظه حملات داعش به مواضع ارتش سوریه و غیبت این عناصر در مناطق تحت اشغال آمریکا، صحت اطلاعات روسیه را ثابت کرد. آمریکا حمایت غیرمستقیم از این عناصر را افزایش داده تا از این طریق، ارتش سوریه، روس‌ها و ایرانی‌ها را در بادیه که نقطه ارتباط سوریه و عراق است، زیر فشار بگذارد تا اینکه نیروهایش [متحد آمریکا] که دارد روس تأسیس آنها کار می‌کند، آماده شوند... ارتش سوریه و متحدانش، حتما بر سر راه چنین پروژه‌هایی خواهند ایستاد و با آغاز پاکسازی، هر گونه هسته‌ای از داعش در منطقه را از بین خواهند بود».

تنف منطقه‌ای در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن است که آمریکا با اشغال آن تلاش کرد مانع پاکسازی جنوب شرق سوریه و برقراری ارتباط میان عراق و سوریه شود اما موفق نشد ولی در عین حال در آنجا نیرو مستقر کرده و عناصر مسلح را تحت آموزش دارد.

اخیرا منابع مطلع تأکید کرده‌اند که آمریکا قصد دارد خط ارتباط مرزی سوریه و عراق را قطع کند. «جیمز جفری» فرستاده پیشین آمریکا در سوریه با بیان اینکه نیروهای این کشور از سوریه خارج نمی‌شوند، اذعان کرد، «ما در التنف [سوریه] حضور داریم تا مسیر اصلی بین دمشق و تهران را در جنوب [سوریه] قطع کنیم. در دوره ترامپ نیز حرکاتی صورت گرفت تا به نظام بشار اسد، فشار وارد شود»

فارس

پربیننده ترین خبرها