گزارش العالم از داغ شکستی که حزب الله بر پیشانی رژیم صهیونیستی نشاند

دوشنبه 23 مرداد 1402 - 14:28

به دنبال اعلام جنگ رژیم صهیونیستی در جولای ۲۰۰۶ به لبنان، پیروزی مقاومت در 14 آگوست 2006 ( ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ هـ.ش) نقطه عطفی در رویارویی مقاومت لبنان و اشغالگران صهیونیستی بود.

العالم - لبنان

به گزارش خبرنگار العالم، با گذشت هفده سال، هم اکنون در سالروز پیروزی جنگ ژوییه لبنان (جنگ 33 روزه) با قدرت سه گانه طلایی خود (ارتش، مردم و مقاومت)، ضرب المثل «چشم در برابر چشم»، و «آغازگر جنگ باید مجازات شود» را تجسم بخشید. استواری مقاومت، خوابی که اشغالگران برای جنوب لبنان دیده بودند را آشفته کرد.

مردم روستاهای مرزی با قدردانی از نقش مقاومت بر پایبندی خود به مثلث ارتش، مردم و مقاومت تاکید کردند.

این پیروزی به بازگشت غرور آفرین ساکنان جنوب لبنان به روستاهایشان، (علیرغم وحشیگری های رژیم صهیونیستی و ویرانی خانه هایشان) منجر شد چراکه در آن زمان، جنوبی ها در سحرگاه چهاردهم آگوست 2006 میلادی (مصادف با ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ هـ.ش) گرد هم آمدند و پیروزی خود را بر دشمنی اعلام کردند که می خواست با آواره کردن آنها و خالی کردن جنوب لبنان از سکنه، مقاومت را از آنها سلب کند.

خبرنگار العالم در بیروت گزارش داد که چهاردهم آگوست، همچنان نشانه شکوه و سربلندی برای همه لبنانی ها و آزادگان جهان است و همچون لکه ننگی بر پیشانی رژیم اشغالگر صهیونیستی تا ابد باقی خواهد ماند.

جنگ ژوییه جنگی است که به مدت ۳۳ یا ۳۴ روز بین ارتش رژیم اسرائیل و حزب‌الله لبنان به وقوع پیوست و دامنه آن شمال اسرائیل و سراسر لبنان را در برگرفت.

این جنگ با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ۱۴ اوت ۲۰۰۶ پایان یافت. این جنگ به نام‌های جنگ ۳۳ روزه، جنگ ۳۴ روزه و جنگ تموز نیز معروف است.

آغاز درگیری

پس از رد درخواست‌های پیاپی حزب‌الله لبنان از سوی تل‌آویو مبنی بر عدم پایبندی اسرائیل به توافق طرفین در سال ۲۰۰۴برای آزادی زندانیان لبنانی دربند در اسرائیل، در ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶ نیروهای حزب‌الله لبنان در مرز لبنان و رژیم اسرائیل با وارد شدن به سرزمین های اشغالی به گروهی از نیروهای زمینی ارتش اسرائیل حمله کردند و سه سرباز اسرائیلی را کشتند و دو سرباز دیگر را اسیر گرفته و به خاک لبنان انتقال دادند.

حزب‌الله این عملیات را «وعده صادق» نام گذاشت. ارتش اسرائیل بلافاصله برای نجات جان دو سرباز اسیر گرفته شده، اقدام کرد که در نهایت پنج سرباز دیگر اسرائیلی کشته، پنج سرباز دیگر مجروح و پنج غیرنظامی آن نیز مجروح شدند.

حزب‌الله لبنان نام این یورش را «پاسخ عادلانه» گذاشت و سیدحسن نصرالله برای بازپس دادن دو سرباز اسیر اسرائیلی پیش‌شرط آزادی چهار عضو حزب‌الله لبنان را از زندان‌های اسرائیل خواستار شد.

پربیننده ترین خبرها