پس از دو روز درگیری خونین؛

آرامش شکننده در پایتخت لیبی برقرار شد

آرامش شکننده در پایتخت لیبی برقرار شد
چهارشنبه 25 مرداد 1402 - 12:09

سرانجام پس از دو روز درگیری خونین در طرابلس پایتخت لیبی، آرامش شکننده در این شهر برقرار شد.

العالم - لیبی

پایگاه خبری العربی الجدید روز چهارشنبه نوشت: طرابلس پایتخت لیبی که از عصر دوشنبه صحنه درگیری های شدید در مناطق مختلف بود، اکنون شاهد برقراری آرامش نسبی و شکننده است.

"عبدالحمید الدببیه" رئیس دولت وحدت ملی لیبی، ارتش و وزارت کشور را مامور مداخله برای مهار این درگیری ها و استقرار نیروی پلیس جهت برقراری امنیت در مناطق درگیری، کرده است.

مرکز فوریت های پزشکی و پشتیبانی لیبی، آمار اولیه جانباختگان این درگیری ها را ۲۷ کشته و ۱۰۶ مجروح اعلام کرده است. این مرکز اعلام کرد که از روز گذشته بیش از 60 آمبولانس به محل اعزام شده و بیش از 230 خانواده از محل درگیری ها خارج شده اند.

درگیری های شدید در طرابلس از روز گذشته پس از بازداشت فرمانده ارشد یکی از گروه های مسلح به دست نیروهای رقیب آغاز شد و هم اکنون نیز ادامه دارد.

یک منبع آگاه در وزارت کشور دولت وحدت ملی – که خواست نامش فاش نشود – گفت: درگیری های مسلحانه در منطقه طرابلس بین سازمان مبارزه با جنایت و تروریسم، وابسته به شورای ریاستی و تیپ 444 وابسته به دولت وحدت ملی درگرفته است.

درگیری‌ها در مرکز محله‌های عین زراه و الفرناج میان نیروهای تیپ ۴۴۴ پیاده وابسته به دولت وحدت ملی (واحد بازدارندگی ریاست ستاد ارتش لیبی) و درپی بازداشت «محمود حمزه» فرمانده تیپ ۴۴۴ پیاده توسط سازمان مبارزه با جنایت و تروریسم، وابسته به شورای ریاستی شکل گرفت.

یک منبع امنیتی در گفتگو با العربی الجدید تایید کرد که تلاش ها برای پایان درگیری، با هماهنگی تعدادی از رهبران محلی در منطقه سوق (بازار) الجمعه در طرابلس، آغاز و با پذیریش تسلیم سرهنگ حمزه از سوی یگان بازدارندگی وزارت کشور لیبی انجام شد.

در همین حال، الدبیبه اعلام کرد که به سپهبد محمد الحداد رئیس ستاد کل ارتش لیبی و عماد ترابلسی وزیر کشور دستور داده تا از طریق واحدهای خود برای حل درگیری های جاری در مناطق جنوبی طرابلس و استقرار عناصر امنیتی و پلیس برای کنترل امنیت در پایتخت اقدام کنند.

در همین زمینه، رسانه های لیبیایی از بیانیه ویدئویی تعدادی از سرشناسان منطقه سوق جمعه طرابلس خبر دادند که طی آن موافقت خود را با تسلیم فرمانده یگان بازددارندگی به یک "طرف بی طرف" اعلام کردند و از تمامی واحدهای نظامی شرکت کننده در درگیری خواستند به پادگان های خود بازگردند.

هم اکنون در لیبی دو دولت در سر کار است و هریک خود را دولت قانونی می‌داند.

«عبدالحمید الدبیبه» رئیس دولت وحدت ملی لیبی است که برآمده از توافقنامه‌های سیاسی زیر نظر سازمان ملل است و در آن سو، پارلمان لیبی که در منطقه طبرق در شرق لیبی مستقر است، به فتحی پاشاغا به عنوان نخست‌وزیر در ماه مارس گذشته رای اعتماد داد، اما در مقابل، الدبیبه تحویل قدرت به پاشاغا را نمی‌پذیرد و می‌گوید که قدرت را تنها از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها