فرود جنگنده‌های مالی و بورکینافاسو در نیجر برای مقابله با تهدیدات اکواس

فرود جنگنده‌های مالی و بورکینافاسو در نیجر برای مقابله با تهدیدات اکواس
شنبه 28 مرداد 1402 - 08:07

نیجر اعلام کرده که کشورهای مالی و بورکینافاسو در قالب تعهد دفاع مشترک، جنگنده های خود را به شهر نیامی، پایتخت نیجر گسیل کرده اند تا در برابر حمله احتمالی کشورهای عضو اکواس به این کشور کمک کنند.

العالم ـ آفریقا

شبکه تلویزیونی دولت نیجر اعلام کرد مالی و بورکینافاسو در اجرای تعهدات خود درخصوص دفاع مشترک و دفع هر گونه حمله احتمالی جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (اکواس) به نیامی، جنگنده های خود را به شهر نیامی پایتخت نیجر گسیل کرده اند.

در همین حال جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ایکواس) دیروز (جمعه) با انتشار بیانیه اعلام کرد که در صورت صدور فرمان آماده دخالت نظامی در نیجر می باشد.

در این بیانیه آمده است: تصمیم درباره روز مداخله نظامی در نیجر اتخاذ شده اما آن را اعلام نمی کنیم، البته گزینه نظامی را ترجیح نمی دهیم اما به خاطر لجاجت شورای نظامی نیجر مجبور به آن هستیم.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارشنبه (۴ مرداد ۲۶ ژوئیه) محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

کودتاچیان نیجر روز جمعه (۶ مرداد ۲۸ ژوئیه)، ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

هم‌زمان با وقوع کودتا در نیجر و سرنگونی دولت محمد بازوم، ۱۵ کشور عضو اکوواس ۷ روز به کودتاگران در نیجر فرصت دادند که محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور را آزاد کنند، در غیراین‌صورت حمله نظامی علیه شورای نظامی نیجر را آغاز خواهند کرد. با پایان این فرصت یک هفته‌ای، کودتاگران از مردم نیجر خواسته‌اند که برای دفاع از کشور آماده باشند. بنابر گزارش‌ها آموزش نیروهای امنیتی در نیجر آغاز شده و نیروهای نظامی بیشتری در مرزهای نیجر با نیجریه و بنین مستقر شده است.

آمریکا: در صورت وخامت اوضاع در نیجر، پایگاه‌های پهپادی خود را ترک می‌کنیم

در همین حال فرمانده نیروی هوایی آمریکا در آفریقا گفت: در صورت بحرانی شدن اوضاع در نیجر ممکن است واشنگتن پایگاه‌های پهپادی خود را در نیامی تخلیه کند.

وبگاه «روسیا الیوم» شامگاه جمعه گزارش داد که «جیمز هکر» فرمانده نیروی هوایی آمریکا در آفریقا در سخنانی با اشاره به اینکه هم‌اکنون پنتاگون در حال آماده سازی طرحی پیشگیرانه برای تخلیه دو پایگاه اصلی هواپیماهای بدون سرنشین و مبارزه با تروریسم در صورت لزوم است.

جیمز هکر افزود: تا این لحظه، هیچ برنامه‌ای برای عملیاتی سازی خروج تجهیزات نظامی و نیروهای آمریکایی از بزرگترین پایگاه مبارزه با تروریسم واشنگتن در نیجر واقع در منطقه صحرای غربی آفریقا وجود ندارد.

بنا به ادعای این فرماندهی تخلیه کردن دو پایگاه پهپادی آمریکا از نیجر بر تلاش‌های مبارزه با تروریسم تأثیر خواهد گذاشت.

پربیننده ترین خبرها