در گفت وگو با العالم؛

تحلیل گر یمنی: آمریکا با فشار بر عربستان ازحل و فصل بحران یمن جلوگیری می کند

شنبه 28 مرداد 1402 - 12:33

یک روزنامه‌نگار و تحلیل گر یمنی گفت: عربستان نمی‌خواهد به جنگ و تجاوز به یمن ادامه دهد ولی آمریکا مانع اجرای توافقات برای حل و فصل کامل بحران است.

العالم - آمریکا

عبدالحافظ معجب روزنامه‌نگار یمنی در گفت و گو با برنامه «مع الحدث» شبکه خبری العالم با اشاره به اینکه سفر هیأت عمانی به صنعا دهمین سفر در سه سال گذشته است، اظهار داشت: تغییرات محلی و منطقه‌ای باعث خوش‌بینی ما به نتایج کار شده است. این هیأت در سفر گذشته نتوانست سعودی‌ها را متقاعد کند، اما این بار دیدگاه جدیدی را ارائه کرد.

وی افزود: معتقدیم که زمان تعلل، وعده های دروغین و وقت کشی به پایان رسیده است. هر بار که با عربستان به تفاهماتی رسیدیم، هیچگاه در عمل محقق نشد. در این زمینه مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز اعلام کرد که معمولا هر بار پس از توافقات با عربستان نماینده آمریکا می آید تا مانع اجرای توافقات شود.

عبدالحافظ به این نکته نیز اشاره کرد که سیاست واشنگتن تغییر نکرده است، زیرا همچنان خواهان حل و فصل ماجرا نیست، بلکه می خواهد تعلل کند تا همه تسلیم شوند. آمریکا به خوبی می داند برقراری صلح به نفع صنعا خواهد بود اما این کشور از سال 2015 تلاش کرده است تا نفوذ و سلطه گری خود را به صنعا تحمیل کند.

این روزنامه‌نگار یمنی تاکید کرد که آمریکا خواستار کاهش تشدید تنش بدون ارایه راه حل جامع است در واقع نمی خواهد که ماجرا حل و فصل شود اما یمن به دنبال راه حل کامل و جامع است تا رنج مردم پایان یابد.

عبدالحافظ افزود: پادشاهی عربستان اکنون در مرحله حل و فصل همه پرونده ها قرار دارد و به نظر می رسد بیش از پیش به سمت تنش زدایی پیش می رود چنانچه در جریان سفر محمد الجابر، سفیر عربستان سعودی به صنعا، صحبت هایی مبنی بر اینکه عربستان می خواهد این پرونده را به طور کامل خاتمه دهد، مطرح شد. طولانی شدن این مشکل عربستان را بسیار خسته کرده است و ریاض می خواهد تلاش خود را وقف سرمایه گذاری و حل مشکلات داخلی خود نماید.

وی خاطرنشان کرد، عربستان امروز بین دو مشکل گیر کرده است، اگر خواست آمریکا را نپذیرد و به قضیه یمن پایان دهد، با آمریکایی‌ها به مشکل بر می خورد. اگر خواست آمریکا را بپذیرد و نیروهایش در یمن باقی بمانند، همچنان در خطر خواهد بود.

این روزنامه‌نگار یمنی با اشاره به اینکه عربستان خواهان ادامه جنگ و تجاوز نیست، تصریح کرد: رهبر جنبش انصارالله یمن به صراحت عربستان را تهدید کرد که ممکن است به زودی عملیات جدیدی رخ دهد. در صورت آغاز عملیات جدید از سوی یمن، ایالات متحده ضرر نمی بیند، بلکه این پادشاهی عربستان سعودی است که متحمل خسران می شود؛ بنابراین عربستان سعودی در تلاش برای یافتن راه حل است.

وی گفت: آمریکا می خواهد پرونده های امنیتی در منطقه را در دست داشته باشد تا از طریق آن عربستان را کنترل و به هر نحو ممکن مدیریت کند؛ اگر ریاض از معضل یمن رهایی یابد، ممکن است بتواند در چندین پرونده از جمله پرونده ایران گام های بیشتر و بزرگ تری بردارد.

پربیننده ترین خبرها