ابراز نگرانی الجزایر از احتمال مداخله نظامی در نیجر

ابراز نگرانی الجزایر از احتمال مداخله نظامی در نیجر
يکشنبه 29 مرداد 1402 - 03:18

وزارت خارجه الجزایر شنبه شب در بیانیه‌ای از احتمال مداخله نظامی اکوواس (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) در نیجر ابراز نگرانی کرد.

العالم - الجزایر

در بیانیه وزارت خارجه الجزایر آمده است: در زمانی که احتمال مداخله نظامی در نیجر در حال افزایش است، الجزایر عمیقاً از اولویت دادن به توسل به خشونت متاسف است.

این بیانیه افزوده است: الجزایر قاطعانه معتقد است که راه حل سیاسی از طریق مذاکره هنوز امکان پذیر است و تمام فرصت‌های آن هنوز به پایان نرسیده است.

وزارت خارجه الجزایر در پایان گفته است که این کشور از همه طرف‌ها می‌خواهد که به ارزش‌های خویشتن داری، خرد و تعقل پایبند باشند و بالاترین اولویت را به راه حل سیاسی بدهند.

پیش تر «سعید شنقریحه» رئیس ستاد کل ارتش الجزایر گفته بود: دخالت نظامی خارجی در نیجر، ثبات منطقه ساحل آفریقا را با خطر روبرو می کند.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

پس از اینکه کودتاچیان نیجر از ضرب‌الاجل اکوواس برای بازگرداندن رئیس جمهور برکنار شده این کشور سرپیچی کردند، رهبران بلوک منطقه‌ای اکوواس روز ۱۰ آگوست (۱۹ مرداد) برای بحث در مورد گام‌های بعدی دیدار کردند.

اکوواس پیش از این کودتا در نیجر را محکوم و تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی بر این کشور اعمال کرده و همچنین بر روی یک برنامه اقدام نظامی احتمالی در صورت عدم آزادی و بازگرداندن بازوم به توافق رسیده است.

عبدالفتو موصح کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت اکوواس روز جمعه و در پی نشست روسای ستاد کل نیروهای مسلح کشورهای عضو اکوواس در پایتخت غنا گفت که تاریخ دقیق آغاز مداخله نظامی از سوی نیروهای نظامی اکوواس در نیجر مشخص شده است اما در حال حاضر این تاریخ اعلام نخواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها