امنیت کشورهای خلیج‌فارس و ایران غیرقابل تفکیک است

امنیت کشورهای خلیج‌فارس و ایران غیرقابل تفکیک است
يکشنبه 29 مرداد 1402 - 11:23

اصرار ایران به تامین امنیت گذرگاه‌های آبی و دریانوردی در تنگه هرمز، دریای عمان و دریای سرخ توسط کشورهای منطقه بدون کمک از بیگانگان برآمده از امکانات و توانمندی‌های عظیم این کشورهاست.

العالم - کشکول

ایران که در کنار عربستان و دیگر کشورها از کشورهای مهم منطقه است، با تکیه بر قدرت نظامی خود، - به گفته علی رضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی - ناوهای هواپیمابر و بالگردهای آمریکایی را مجبور کرد به هنگام عبور از تنگه هرمز به قوانین ایران احترام بگذارد.

چنانچه نیروی دریایی آمریکا قصد تحریک نیروهای ایرانی یا نزدیک شدن به آب‌های منطقه‌ای ایران یا نقض قوانین بین المللی را داشته باشد، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی لحظه‌ای در پاسخ دادن به آنها درنگ نخواهد کرد.

سردار تنگسیری به رویدادی اشاره می‌کند که به تازگی رخ داده است؛ در این حادثه یگان های دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حرکت به سمت ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس، آن را وادار به فرار و استقرار در فاصله 180 مایلی کردند.

نیروهای نظامی ایران نه تنها آمریکا بلکه کشورهای عضو ناتو را هم وادار به تبعیت کردند و آنها را مجبور کردند که هشدارهای سپاه پاسداران را جدی بگیرند؛ ایران هرگز بر سر امنیت و ثبات منطقه با کسی تعارف نخواهد داشت.

قدرت ایران در واقع به همه کشورهای منطقه تعلق دارد و امنیتی که مدنظر تهران است در واقع امنیت همه کشورهای منطقه است.

امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز، قابل تفکیک نیست؛ لذا دروغ کهنه آمریکا که پیوسته آن را تکرار کرده است، با این مضمون که "ایران ثبات منطقه را به هم می زند" دیگر هیچ یک از کشورهای منطقه را نمی فریبد.

آنها دیگر می‌دانند که این ادعا چقدر احمقانه است که ایران امنیت منطقه را که بخشی از امنیت خودش است به خطر ‌می‌ندازد؛ در حقیقت ایران بیش از هر کشور دیگری نگران امنیت و ثبات منطقه است و همگرایی اخیر این کشور با عربستان بهترین گواه این مدعاست و نشان می‌دهد که ایران تا چه اندازه برای امنیت منطقه اهمیت قائل است؛ قدرت ایران، قدرت همه کشورهای منطقه است و با همگرایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر هم می شود.

امروز – همانطور که سردار علی حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران گفته است - ایران درخواست هایی را برای خرید تجهیزات پیشرفته و پدافند هوایی آنهم از ابرقدرت هایی دریافت می‌کند که پیش از این حتی با وجود وساطت دیگران نمی‌توانست با آنها ارتباط برقرار کند؛ این تجهیزات به طور قطع در خدمت کشورها و امنیت منطقه خواهند بود، ایران حتی می تواند این تجهیزات را در صورت نیاز کشورهای منطقه در اختیار آنها قرار دهد.

پربیننده ترین خبرها