دانمارک تا پایان سال 6 جنگنده اف-16 به اوکراین می‌دهد

دانمارک تا پایان سال 6 جنگنده اف-16 به اوکراین می‌دهد
دوشنبه 30 مرداد 1402 - 01:13

به دنبال فشار آمریکا به متحدان غربی برای ارسال تسلیحات به اوکراین، دانمارک اعلام کرد که 19 فرونده جنگنده اف-16 به کی‌یف ارسال می‌کند.

العالم - اروپا

به دنبال فشار آمریکا به متحدان غربی برای ارسال تسلیحات مدرن به اوکراین، وزیر دفاع دانمارک اعلام کرد که کپنهاگ 19 جنگنده اف-16 به کی‌یف تحویل خواهد داد.

وزیر دفاع دانمارک با بیان اینکه 19 فروند جنگنده اف-16 آمریکایی به اوکراین تحویل خواهد داد اضافه کرد که دانمارک ائتلاف بین‌المللی آموزشی در زمینه جنگنده‌های اف-16 را برای خلبانان اوکراینی رهبری خواهد کرد. به گفته «جیکوب المان ینسن» این تصمیم مورد حمایت احزاب پارلمانی این کشور نیز است.

ینسن در ادامه اضافه کرد: در هر صورت انتقال اف-16 نیازمند مجوزهایی از طرف ایالات متحده است و ارسال این جنگنده‌ها به صورت تدریجی خواهد بود و هزینه آن از محل «صندوق اوکراین» تامین خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد که جنگنده اف-35 به اوکراین ارسال نخواهد شد.

«مت فدریکسن» نخست وزیر دانمارک نیز گفته است که کپنهاگ امیدوار است تا پایان سال 2023 شش فروند از این جنگنده‌ها به اوکراین ارسال کند. 8 فروند نیز در سال 2024 و 5 فروند دیگر نیز سال 2025 به اوکراین تحویل داده خواهد شد.

گفته می‌شود که دانمارک 30 فروند جنگنده اف-16 در اختیار دارد که گمان می‌رود با جنگنده‌های نسل جدید اف-35 جایگزین خواهد شد.

پیش از این نخست‌وزیر هلند در دیدار با ولودیمیر زلنسکی که به این کشور سفر کرده است گفته بود که بعد از برطرف شدن شرایط مورد نیاز، هلند و دانمارک به اوکراین اف-۱۶ خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارک روته بعد از دیدار دوجانبه با زلنسکی، به همراه یکدیگر از دو فروند جنگنده اف-۱۶ در پایگاه نظامی ارتش هلند در آیندهوون بازدید کردند.

روز جمعه هفته گذشته بود که منابع آمریکایی خبر دادند دولت جو بایدن با ارائه جنگنده‌های اف-۱۶ توسط هلند و دانمارک به اوکراین، بعد از اتمام برنامه آموزشی خلبانان اوکراینی برای پرواز با این هواپیماهای جنگی، موافقت کرده است.

تصمیم آمریکا برای موافقت با ارسال اف-۱۶ به اوکراین، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. «رابرت اف کندی جونیور» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از این اقدام به شدت انتقاد کرد.

او هشدار داد که «(ارسال) اف-۱۶، جلوی فروپاشی ارتش اوکراین را نخواهد گرفت (موضوعی که برخی کارشناسان می‌گویند، قریب الوقوع است). این هواپیماها به آموزش و نگهداری زیادی نیاز دارند. ماجرا شبیه فیلم‌های سینمایی نیست».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها