در گفتگو با العالم مطرح شد:

مشاور رئیس شورای سیاسی عالی یمن: شکوفایی اقتصادی فقط در صورت پایان جنگ و رفع محاصره محقق می شود

مشاور رئیس شورای سیاسی عالی یمن: شکوفایی اقتصادی فقط در صورت پایان جنگ و رفع محاصره محقق می شود
سه شنبه 31 مرداد 1402 - 20:57

مشاور رئیس شورای سیاسی عالی یمن گفت: هیچ کشوری در سایه ادامه جنگ و تعطیلی فرودگاه ها و محاصره، نمی تواند اقتصادی شکوفا و مستقل و با ثبات داشته باشد.

العالم ـ یمن

«عبدالعزیز الترب» در گفتگو با شبکه خبری العالم درخصوص اوضاع اقتصادی یمن پس از 8 سال جنگ و محاصره گفت: اقتصاد یمن امروز با مشکلات متعدد روبروست؛ دولت صنعا که از سوی شورای سیاسی عالی یمن اداره می شود، دولت مشروع و قانونی است؛ حال آنکه بخش دیگری از کشور از سوی کسانی که این جنگ ظالمانه را علیه یمن راه اندازی کردند، اداره می‌شود.

وی افزود: اقتصاد یمن که از سوی شورای سیاسی عالی اداره می شود، با مشکلات متعددی روبروست ما قادر به پرداخت حقوق نیستیم؛ اما کالاها و محصولات موجود است و اگر کارکنان قادر به خرید نیستند به سبب آنکه ما برای مدتی قادر به پرداخت حقوق آنها نیستیم. شهروندان در طول سالهای جنگ و محاصره شاهد آن بودند که چگونه رهبر انقلاب یمن و شورای سیاسی عالی و دولت نجات ملی در کنار شهروندان بوده و هستند و سختی های بسیاری را متحمل شدند.

الترب ادامه داد: اما طرف مقابل در یمن نرخ ارز گمرکی را افزایش داد و با این کار آسیب بزرگی به تاجران وارد کرد.

مشاور رئیس شورای سیاسی عالی یمن تاکید کرد: آنها ابتدا گمان می کردند که طی 6 ماه می‌توانند پیروز شوند؛ کالین پاول وزیر خارجه سابق آمریکا و سفیر فرانسه می‌گفتند که نهایتا پس از 6 ماه این پرونده بسته خواهد شد؛ اما اینک 9 سال گذشته است و هیچ دستاوردی محقق نکردند؛ ما با یاری خداوند و خردمندی رهبر انقلاب و ایستادگی و مقاومت ملت یمن پیروز می شویم.

مشاور رئیس شواری سیاسی عالی یمن درباره پایان جنگ تجاوزکارانه علیه یمن و گام ها و تدابیر صنعا برای به جریان انداختن اقتصاد کشور، گفت: هیچ دولت و یا نظامی نمی تواند اقتصادی شکوفا و مستقل و باثبات داشته باشد تا زمانی که چندمساله مهم و حیاتی مانند پایان جنگ و بازگشایی فرودگاه ها و رفع محاصره محقق نشود. کسانی که به یمن یورش بردند، خواهان شکوفایی و ثبات کشور نبودند. زمانی که پیروزی 21 سپتامبر محقق شد، آنها نمایندگانی فرستادند تا بدانند که آیا ما همانند سابق می مانیم یعنی حق اتخاذ تصمیمات سیاسی و اداری نداریم. زمانی که مخالفت کردیم جنگ علیه ما آغاز شد. این جنگ به بهانه "کودتا علیه رئیس جمهور" بود. حال آنکه این رئیس جمهور استعفا داده و از کشور فرار کرده بود. این رئیس جمهور فرمان قتل ملت را صادر کرده بود؛ آیا چنین فردی مشروعیت دارد؟

الترب افزود: ما خواهان بازگشایی فرودگاه‌ها و رفع محاصره و پایان جنگ تجاوزکارانه و آزادی بدون پیش شرط اسرا هستیم. پس از آن درمورد موضوعات اساسی سخن می گوییم. آنها باید مسئولیت بازسازی یمن را به عهده بگیرند. ما مستنداتی از آنچه آنها نابود کردند، در اختیار داریم.

مشاور رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفت: پس از گذشت 9 سال از جنگ و پس از آنکه در چندین جبهه پیروز شدیم، تصمیم گرفتیم تا شرکت آرامکو را هدف بگیریم و با اولین حمله به آرامکو نمی خواستند بپذیرند که این حمله از جانب یمن بوده است، آنها نمی خواستند به قدرت و توان یمن اذعان کنند و نمی خواستند بپذیرند که نظامی یمنی و یا یک شهروند یمنی با 1000 نفر از نظامیان آنها و مزدوران بیگانه برابری می کند.

وی خاطرنشان کرد: ما اینک می گوییم که تا زمانی که پرونده یمن بسته نشود و به جنایتهای صورت گرفته اعتراف نشود و خسارت ها جبران نشود، عربستان و امارات هیچ ثبات اقتصادی نخواهند دید.

پربیننده ترین خبرها