آمادگی مرزهای غربی برای پذیرش زائران اربعین همزمان با اوج‎گیری سفرها

آمادگی مرزهای غربی برای پذیرش زائران اربعین همزمان با اوج‎گیری سفرها
شنبه 4 شهريور 1402 - 14:26

همزمان با اوج گیری سفر زائران اربعین حسینی، این روزها شش پایانه مرزی ایران با کشور عراق پذیرای زائرانی از اقصی نقاط کشور و نیز اتباع خارجی است که می خواهند در موج اول سفرها خود را به عتبات عالیات برسانند.

العالم - عراق

براساس آخرین آمار، بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در سامانه سماح برای زیارت اربعین ثبت نام‌ کرده‌اند که بیشترین مرز مشخص شده برای تردد، مرز مهران با ۳۱۲ هزار است و تاکنون ۷۰۰ هزار زائر ایرانی از مرزهای کشور به عراق اعزام شدند که نشان از رشد ۴۳ درصدی تعداد زائران اربعین نسبت به سال گذشته دارد.

سهم بالای مرز مهران در عزیمت زائران اربعین سبب شده تا شاهد ازدحام و ترافیک در مسیرهای منتهی به پایانه مهران باشیم؛ همین امر سبب شد تا وزرای کشور و بهداشت پایان هفته گذشته برای بررسی میدانی وضعیت اعزام زائران، بازدیدی از مرزها داشته باشند که در پایان از آمادگی کامل مبادی مرزی خبر دادند و وضعیت رفاهی مرزها را مطلوب اعلام کردند.

در این رابطه سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا نیز اعلام کرد که فقط کسانی به مرز مهران مراجعه کنند که در سامانه سماح، این مرز را انتخاب کردند؛ همچنین این افراد اجازه خروج از دیگر مرزهای پنجگانه کشور را دارند.

همواره بهترین مرز اعلام شده از سوی مسئولان برای تردد زائران به خصوص افرادی که در نیمه شمالی کشور هستند، مرز خسروی است. وزیر کشور در بازدید از مرز خسروی شرایط مرز بسیار بهتر از سال گذشته دانست و به زائران اربعین حسینی توصیه کرد که از طریق این مرز راهی راهپیمایی اربعین شوند.

در این رابطه زائرسرای بزرگ حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام با ظرفیت اقامتی ۴ هزار نفر نیز در مرز خسروی شهرستان قصرشیرین افتتاح شد که این مجموعه دارای ۴ هزار تخت در ۲ بخش مجزای زنانه و مردانه، سرویس حمام، آشپزخانه، حسینیه و پارکینگ است.

به گفته فرمانده انتظامی کل کشور، از ابتدای ماه محرم بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار درخواست برای صدور یا تمدید گذرنامه وجود داشته که بر اساس آن یک میلیون گذرنامه عادی و ۸۰۰ هزار گذرنامه زیارتی صادر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پست نیز اعلام کرد: روزانه حدود ۶۰ هزار گذرنامه زیارتی در کشور توزیع می‌شود که امسال با تدبیر نیروی انتظامی برای رفاه بیشتری مردم و با نرخ ارزان‌تر صادر شده است.

پیش از این، رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده بود که در توافق با طرف عراقی، مرز تمرچین و مرز خسروی به صورت ۲۴ ساعته خواهد بود. با توجه به حجم گرمای امسال، مرز باشماق و خسروی مرزهای مناسب تری برای تردد به شمار می روند.

محمود لیائی گفته بود: طبق آمار اعلامی از سوی ستاد مرکزی اربعین، ۳ هزار و ۱۵۰ موکب مردمی به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند که تاکنون ۵۰ درصد موکب ها که نزدیک به ۴ هزار کامیون است از مرز کشور عبور کردند.

سردار محمد شرفی فرمانده قرارگاه اربعین فراجا نیز تأکید کرد: تردد اتباع غیر ایرانی از مرز مهران ممنوع است. لذا اتباع بیگانه که ساکن کشور ایران اسلامی نیستند، جهت خروج از کشور و اعزام به کربلای معلی خود را به چذابه برسانند و از آن طریق از مرز خارج شوند.

رئیس ستاد اربعین از زائرین خواست تا قبل از دوشنبه هفته آینده (۱۳ شهریور) سفر خود به کربلا را آغاز کنند و افزود: از اواسط هفته آینده تا دوشنبه هفته بعد موج عظیم زائرین به کربلا را داریم؛ لذا از زائرین می‌خواهم که سفر خود را آغاز کنند و مدت ماندن در کربلا را یک روز قرار دهند تا زمینه حضور دیگر زائران فراهم شود.

سید مجید میراحمدی همچنین از افراد خردسال، کهنسال و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند در خواست کرد که از حضور در راهپیمایی اربعین خودداری کنند.

پربیننده ترین خبرها