فرانسه عبای اسلامی را برای دختران در مدارس ممنوع کرد

فرانسه عبای اسلامی را برای دختران در مدارس ممنوع کرد
دوشنبه 6 شهريور 1402 - 05:38

گابریل آتال وزیر آموزش و پرورش فرانسه روز یکشنبه و چند روز پیش از آغاز فصل بازگشایی مدارس در این کشور& اعلام کرد: پوشیدن عبای اسلامی (ردای گشاد و تمام قد) برای دختران مسلمان در مدارس دولتی فرانسه ممنوع است.

العالم-اروپا

وزیر آموزش و پرورش فرانسه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی TF۱ با ادعای اینکه پوشیدن عبای اسلامی توسط دختران مسلمان ناقض قوانین سکولار فرانسه است، اعلام کرد: از فصل جدید تحصیلی پوشیدن عبای اسلامی توسط دختران مسلمان در مدرسه امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی افزود: وقتی وارد یک کلاس درس می‌شوید، نباید بتوانید فقط با نگاه کردن به دانش‌آموزان، دین آنها را تشخیص دهید.

این اقدام پس از ماه‌ها بحث و جدل میان جناح‌های مختلف در فرانسه درباره آن صورت می‌گیرد، در جریان این بحث و جدل‌ها جناح‌های راست و راست افراطی برای این ممنوعیت فشار آورده بودند ولی جناح‌های چپ معتقد بودند که این ممنوعیت، آزادی‌های مدنی را زیر پا می‌گذارد ولی در نهایت این جناح‌های راست افراطی بودند که حرف خود را بر کرسی نشاندند.

بر اساس قانونی که مارس ۲۰۰۴ در فرانسه به تصویب رسید پوشیدن لباس‌هایی که وابستگی ظاهری مذهبی دانش‌آموزان را نشان می‌دهد در مدارس فرانسه ممنوع شده بود و با تصویب این قانون دختران مسلمان از استفاده از روسری در مدارس این کشور منع شدند اما آنها برای پوشیدن ردای اسلامی تا به حال با هیچ ممنوعیتی مواجه نبودند.

مسأله حجاب زنان مسلمان یکی از مهم‌ترین چالش‌های مسلمانان با جوامع غربی است. در ۱۵ مارس ۲۰۰۶ ژاک شیراک رئیس جمهور وقت فرانسه قانونی را به تصویب رساند که در آن هرگونه علامت خاص دینی در مدارس عمومی ممنوع شد. این علامت شامل صلیب، حجاب اسلامی و کلاه‌های مخصوص است.

پیشتر در سال ۲۰۱۹ نیز نمایندگان مجلس سنای فرانسه لایحه‌ای را به تصویب رساندند که مادران دارای حجاب را از همراهی فرزندانشان در برخی فعالیت‌های بیرونی مدارس منع می‌کند.

این لایحه توسط گروهی از نمایندگان حزب راست گرای جمهوری خواهان ارائه شد و با ۱۶۳ رای موافق در مقابل ۱۱۴ رای مخالف و ۴۰ رای ممتنع به تصویب رسید.

براساس این قانون، مادران دانش آموزان در مدارس دولتی فرانسه تنها در صورتی می‌توانند فرزندان خود را در فعالیت‌های جانبی خارج از موسسات آموزشی همراهی کنند که هیچ گونه نشانه مذهبی از جمله پوشش حجاب به همراه نداشته باشند.

به گزارش ایرنا،‌ فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که بیشترین جمعیت مسلمان را در خود جای داده است.

آخرین قانونی که (پیش از اعلام ممنوعیت پوشیدن ردای اسلامی) در خصوص حجاب در این کشور به تصویب رسیده بود، به سال ۲۰۱۰ میلادی و دوره ریاست جمهوری «نیکلا سارکوزی» باز می‌گردد که بر اساس آن داشتن پوشش کامل برای زنان ممنوع اعلام شد.

کشور فرانسه که از آن به عنوان مهد آزادی نام برده می‌شود، کشوری است که ظاهرا محجبه بودن در آنجا جرم است. مسلمانانی که در فرانسه زندگی می‌کنند، طعم محدودیت‌ها و اعمال فشار مذهبی بر اقلیت‌های مسلمان را چشیده‌اند.

براساس قوانین فرانسه، مردم نباید از نشانه‌هایی استفاده کنند که نشان دهد آنها به دین خاصی گرایش دارند.

ممنوعیت بحث برانگیز استفاده از حجاب مناظرات زیادی را میان موافقان و مخالفان این قانون به راه انداخته است. موافقان این قانون مدعی هستند که این ممنوعیت، کشور را از افراطی گرایی برحذر می‌دارد و مخالفان آن نیز می‌گویند که هدفی که در پس پرده این قانون نهفته است، گسترش حس اسلام هراسی و ایجاد خصومت علیه مسلمانان در کشور است.

پربیننده ترین خبرها