پشت پرده اصرار غرب برای بازگرداندن رییس جمهور برکنار شده نیجر به قدرت

پشت پرده اصرار غرب برای بازگرداندن رییس جمهور برکنار شده نیجر به قدرت
دوشنبه 6 شهريور 1402 - 15:01

یک ماه از کودتای نیجر در 26 ژوئیه، که محمد بازوم رئیس جمهور این کشور  را سرنگون کرد، می گذرد. از آن تاریخ تظاهرات گسترده ای در این کشور در حمایت از شورای نظامی و درخواست از فرانسه برای رها کردن این کشور و پایان دادن به حضور خود در آنجا می گذرد به طوری که پای اعتراضات مردم خشمگین به سفارت فرانسه در نیامی (پایتخت) نیز کشیده شده است.

العالمدرگوشی

کشور نیجر از نظر ذخایر اورانیوم جزو 10 کشور برتر جهان است، اما به رغم برخوردار بودن از این ثروت طبیعی عظیم در فهرست فقیرترین کشورهای جهان جای دارد و هم اکنون به لحاظ خطرات «ژئوپلیتیکی» شبح جنگ بر گستره آن سایه انداخته است.

ذخایر اورانیوم ، یکی از کلیدهای درک پیچدگی های بعد از رویداد کودتا و پیامدهای آن در غرب به ویژه فرانسه بود، زیرا نیجر بیش از یک چهارم اورانیوم مورد نیاز اتحادیه اروپا را در سال 2022 تامین کرد.

بر اساس داده های انجمن جهانی هسته ای، نیجر هفتمین تولیدکننده بزرگ اورانیوم در جهان است و پیش از این، تا سال 2015، چهارمین تولیدکننده بزرگ اورانیوم در جهان بود، اما تولید آن با گذشت سال ها کاهش یافته است.

فرانسه، استعمارگر سابق، مدتهاست به سرقت منابع نیجر متهم است به طوری که شرکت فرانسوی Orano در حال حاضر کنترل بیشتر ذخایر این کشور را در اختیار دارد. پیش از این گفته می شد که از هر 4 لامپ در فرانسه 3 لامپ با اورانیوم نیجریه روشن می شود که حدود 56 راکتور هسته ای توزیع شده در 18 نیروگاه را تغذیه می کند. فرانسه نزدیک به 70 درصد برق خود را از انرژی هسته ای تامین می کند.

به گفته خبرگزاری یوراتوم، اتحادیه اروپا 25.4 درصد اورانیوم مورد نیاز خود (2975 تن) را در سال 2022 از نیجر وارد کرده است.

اما با وجود ثروتی که نیجر در اختیار دارد، این کشور بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول در سال 2023 از نظر بهره مندی هر فرد از سرانه تولید ناخالص داخلی ، هفتمین کشور فقیر جهان است.

تخمین زده می شود 42 درصد از جمعیت این کشور در فقر شدید زندگی می کنند و 60 درصد از خدمات متعدد مانند: آموزش، بهداشت، آب، مسکن مناسب و همچنین برق محروم هستند.

تظاهرکنندگان در موج جدید تشدید تنش، با حضور فرانسه در نیجر مخالفت کرده و رهبران کودتا از سفیر فرانسه خواستند تا ظرف 48 ساعت کشور را ترک کند، اقدامی که مورد تایید شمار زیادی از مردمی است که در مناطق مختلف کشور علیه سلطه استعمار تظاهرات برگزار کردند که آخرین مورد تجمع هزاران نفری در برابر بزرگترین پایگاه نظامی فرانسه در نیجر در حومه پایتخت بود که شعارهایی علیه حضور فرانسه سر دادند.

معترضان در این تجمعات، حمایت خود را از شورای نظامی اعلام و پرچم نیجر، الجزایر، روسیه، مالی و بورکینافاسو را برافراشته و بر ادامه مبارزه تا خروج آخرین سرباز فرانسوی از کشورشان تاکید کردند، این در حالی است که مهلت خروج سفیر فرانسه از کشور رو به پایان است.

غرب به طور کلی و فرانسه به طور خاص، کودتا و برکناری رییس جمهور نیجر را به رغم حمایت های شمار زیادی از مردم از این اقدامات، رد کرده‌اند، آنها خواستار بازگشت رئیس‌جمهور برکنار شده به قدرت هستند و تهدید کرده اند که به مداخله نظامی متوسل خواهند شد، همچنین تحریم‌هایی را به دلیل از دست دادن برخی منافع فرانسه در این کشور به دنبال تغییر حکومت، اعمال کرده ااند.

پربیننده ترین خبرها