تعویق نشست شورای امنیت برای تمدید ماموریت یونیفل در لبنان

تعویق نشست شورای امنیت برای تمدید ماموریت یونیفل در لبنان
چهارشنبه 8 شهريور 1402 - 22:00

منابع خبری عصر امروز (چهارشنبه) از تعویق نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید ماموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) خبر دادند.

العالم - آمریکا

شبکه خبری المیادین در این باره اعلام کرد که ریاست شورای امنیت تصمیم به تعویق نشست این شورای برای تمدید ماموریت نیروهای یونیفل گرفت.

برپایه این گزارش، شورای امنیت برگزاری این نشست را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخته و موعد جدیدی را برای این جلسه تعیین نکرده است.

دلیل تعویق این نشست به طور رسمی از سوی شورای امنیت اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد که این تصمیم در پی مخالفت لبنان با پیش‌نویس طرح تمدید ماموریت نیروهای یونیفل اتخاذ شده است.

وزیر خارجه لبنان پیشتر تاکید کرد که کشورش با پیش نویس فعلی قطعنامه تمدید نیروهای یونیفل مخالف است زیرا در آن اشاره ای به لزوم هماهنگی این نیروها با ارتش لبنان برای گشت زنی در منطقه مرزی نشده است.

«عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان پس از بررسی پیش نویس قطعنامه ارائه شده در شورای امنیت در رابطه با تمدید ماموریت یونیفل، به صراحت مخالفت کشورش با فرمول فعلی را بیان کرد زیرا در آن به ضرورت و اهمیت هماهنگی عملیات یونیفل با ارتش این کشور، همانطور که در توافقنامه موسوم به SOFA تصریح شده، اشاره نشده است.

وی همچنین یادآور شد که تمدید سالانه ماموریت نیروهای بین المللی در جنوب لبنان به درخواست دولت لبنان صورت می‌گیرد.

بوحبیب همچنین مخالفت لبنان را با انتقال ماموریت یونیفل از ذیل فصل ششم منشور سازمان ملل متحد مطابق با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۶ که خواستار حل مناقشه از طریق راه‌های صلح‌آمیز است، به فصل هفتم این منشور اعلام کرد.

پیش تر روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی از تلاش و دشواری‌های تیم دیپلماتیک لبنان برای جلوگیری از مخدوش شدن بیش از پیش استقلال نیروهای یونیفل در اثر فشار لابی واشنگتن و تل آویو در شورای امنیت برای تعدیل ماموریت این نیروها خبر داده بود.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز دوشنبه شب در سخنرانی خود به حضور یونیفل در مرز لبنان و فلسطین اشغالی اشاره کرد و که اشغالگران از نیروهای یونیفل می‌خواهند که به نفع رژیم صهیونیستی عمل کنند و در واقع، در حکم جاسوس برای آنها باشند چرا که دروبین ‌های دیده بانی و جاسوسی تل آویو قادر به رصد عمق میدانی نیست و از این رو، اشغالگران خواهان استفاده از تجهیزات دیده بانی یونیفل برای رسیدن به اهداف خود هستند.

وی همچنین از دولت لبنان برای اصلاح کردن خطای سال گذشته (در قطعنامه تمدید یونیفل) که اختیار آزادی عمل کامل به نیروهای یونیفل در انجام مأموریت مرزی (بدون هماهنگی با ارتش لبنان) داده بود، تقدیر و ابراز امیدواری کرد که دولت لبنان بتواند این نقص را (در پیش نویس کنونی تمدید ماموریت یونیفل) برطرف کند.

به گزارش ایرنا، دبیرکل حزب الله لبنان اجرای این اصلاحات (در پیش نویس قطعنامه جدید تمدید ماموریت یونیفل) را با عزت و کرامت لبنان در ارتباط دانست و گفت که اگر این اصلاحات انجام نشود، این قوانین در بین اهالی جنوب لبنان اعتبار نخواهد داشت و آنها به هیچ وجه اجازه نخواهند داد تا این قوانین به رغم اکراه دولت لبنان جنبه عملی به خود بگیرد.

در همین ارتباط، رایزنی های وزیر خارجه لبنان در سازمان ملل هم اکنون در جریان است و وی دوشنبه شب با چند نماینده کشورها در شورای امنیت دیدار و گفت وگو کرد.

پربیننده ترین خبرها