کودتای نظامی در گابن؛ آیا زمام کنترل آفریقا از دست غرب خارج شده است؟!

جمعه 10 شهريور 1402 - 18:27

کودتاچیان در گابن با ارسال پیام هایی به جهان اطمینان دادند که کشورشان همچنان به تعهدات داخلی و خارجی خود پایبند است؛ این در حالی است که مخالفان از شورای نظامی کودتا خواستند که نامزد آنها را پیروز انتخابات ریاست جمهوری اخیر اعلام کند.

العالم - آفریقا

با اینکه اتحادیه آفریقا و غرب مراتب نگرانی خود را بابت کودتا در لیبرویل اعلام کرده اند اما اتحادیه اروپا این کودتا را با آنچه که در ماه گذشته در نیجر رخ داد، متفاوت می داند.

اکنون این سوال مطرح است که آیا پس از چندین کودتای پی در پی در برخی کشورهای آفریقایی مثل بورکینافاسو، مالی و نیجر، زمام کنترل آفریقا از دست غرب خارج شده است؛ آیا کودتا در گابون مسیر دیگری در پیش خواهد گرفت؟

به محض اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پیروز شدن علی بونگو برای دور سوم ریاست جمهوری، فرمانده ارتش گابن اعلام کرد که قدرت را به دست گرفته است.

بلافاصله ژنرال بریس اولیگوی نگوئما، رئیس کمیته نظامی حاکم بر این کشور تصمیم گرفت در برابر دیوان قانون اساسی در کاخ ریاست جمهوری، سوگند یاد کند اما دقیقا در روز کودتا به عنوان رئیس جمهور دوره انتقالی سوگند یاد کرد.

وی که فرمانده گارد جمهوری بود، اعلام کرده است که کشورش به همه تعهدات داخلی و خارجی خود پایبند است.

اما به نظر می رسد که ائتلاف مخالف علی بونگو، که طی ۱۴ سال گذشته پس از پدرش حکومت را به دست گرفت، از کودتاچیان خواسته است فرایند انتخابات را ادامه داده و شمارش آرا را تکمیل کنند و پیروزی نامزد آنها را به رسمیت بشناسند.

به رغم پیام اطمینان بخش سران کودتا به کشورهای دیگر، شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا تصمیم به تعلیق فوری عضویت گابن تا زمان بازگشت نظام قانونی گرفت. همچنین جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) هم خواستار بازگشت نظام قانونی شده و استفاده از زور به عنوان وسیله ای برای حل منازعات سیاسی و رسیدن به قدرت را محکوم کرد.

موسی فکی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا هم کودتا در گابن را محکوم کرده و آن را نقض صریح پروتکل های قانونی و سیاسی این اتحادیه دانست.

اتحادیه آفریقا، فرانسه، آمریکا ، کانادا، انگلیس و آلمان و چند کشور دیگر با اینکه مراتب نگرانی خود را در قبال این کودتا اعلام کرده بودند اما مستقیما خواستار بازگشت بونگو به قدرت نشدند.

حتی جوزب بوریل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که نباید کودتای نظامی در گابن را با کودتای نیجر مقایسه کرد. زیرا نظامیان در لیورویل وقتی وارد عمل شدند که نتیجه انتخابات به سرقت رفته بود. وی همچنین خاطرنشان کرد که دیپلماتهای اروپایی سعی در میانجی گری برای حل بحران گابن دارند اما بر خلاف انچه که در نیجر رخ داد قصد ندارند شهروندان خود را از گابن خارج کنند.

پربیننده ترین خبرها