تحلیل تاثیر مبادله سفرای ایران و عربستان در سطح منطقه و جهان اسلام

تحلیل تاثیر مبادله سفرای ایران و عربستان در سطح منطقه و جهان اسلام
دوشنبه 13 شهريور 1402 - 23:03

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه(13 شهریور) پیش از عزیمت علی رضا عنایتی سفیر جدید ایران در عربستان سعودی به ریاض با وی دیدار کرد. وی ایران و عربستان سعودی را دو کشور تاثیرگذار در منطقه و جهان اسلام دانست و خواستار استفاده از توانمندی‌های موجود برای توسعه مناسبات تهران و ریاض شد.

العالم - کشکول

رئیس جمهور ایران در این دیدار اشاره کرد: همکاری ایران و عربستان و افزایش همکاری کشورهای منطقه در ابعاد دو جانبه و چندجانبه و در زمینه مسائل جهان اسلام در دو سطح دولتی و مردمی موجب اعتلای جایگاه کشورهای منطقه در معادلات منطقه‌ای و جهانی شده و زمینه مداخلات خارجی را محدود خواهد کرد.

بدیهی است که تقویت روابط بین دو کشور قدرتمند اسلامی در منطقه، برای کشورهای خواهان شرّ در منطقه، خبر خوبی نبوده و نخواهد بود. این کشورها به اندازه کافی از بحران هایی که در طول دهه های متمادی گریبانگیر منطقه شده است، بهره کشی و سوءاستفاده کرده اند و چه بسا اگر نقش بدخواهانه آنها نبود، بین کشورهای برادر عربی و اسلامی چنین بحران هایی رخ نمی داد.

کشورهای مزبور ایجاد نزاع بین کشورهای اسلامی را مؤثرترین راه برای دستیابی به اهداف خود می‌دانند، چراکه موجب هدر رفتن ثروت ملی و سلب فرصت‌های رشد و توسعه از مردم منطقه می‌شود.

سیاست ایران، تقویت و تحکیم روابط بین کشورهای منطقه به عنوان تنها تضمین برای محافظت از آنها در برابر توطئه ها و نقشه های کشورهای بدخواه، عدم حضور قدرت‌های خارجی و ممانعت از دخالت آنها در امور داخلی کشورهای منطقه است و با این اقدام، ثروت کشورهای اسلامی برای پیشرفت اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی مردم صرف خواهد شد.

اتکای ایران به اصل حسن همجواری و اولویت دادن به روابط با کشورهای همسایه و برادر عربی در سیاست خارجی، اصلی است که آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر اعضای دولت بر آن تاکید کردند.

مسلم است که توسعه و تعمیق روابط ایران و عربستان سعودی در سطح دوجانبه و در سطح جهان اسلام، با توجه به پتانسیل و توانمندی عظیم دو کشور، تأثیر مثبتی بر اوضاع دو کشور، کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی خواهد داشت.

ایران و عربستان روز سه شنبه (14 شهریور ماه) پاسخ کسانی را خواهند داد که در جدی بودن احیای روابط دو کشور تردید داشتند؛ بدین صورت که قرار است ورود سفیر ایران به ریاض همزمان با ورود سفیر عربستان به تهران باشد و به این ترتیب افق های وسیع و امیدوارکننده ای برای دو کشور و منطقه گشوده می شود که نقش مؤثری در ایجاد پل ارتباطی بین دو ساحل خلیج فارس خواهد داشت، نقشی که قوی تر از قبل در خدمت امنیت و ثبات همگان خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها