بحران در رژیم صهیونیستی؛ ارزش شِکِل به پایین ترین سطح در سه سال اخیر سقوط کرد

بحران در رژیم صهیونیستی؛ ارزش شِکِل به پایین ترین سطح در سه سال اخیر سقوط کرد
پنج‌شنبه 16 شهريور 1402 - 14:07

همزمان با تشدید بحران سیاسی و رویارویی قضایی در رژیم صهیونیستی، ارزش واحد پولی این رژیم روز پنجشنبه بار دیگر تنزل کرد. بحران سیاسی و قضایی رژیم صهیونیستی در روزهای آینده با آغاز جلسات دادگاه عالی وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

بنابر گزارش رویترز، شِکِل، واحد پول رژیم صهیونیستی، روز پنجشنبه در بحبوحه نگرانی‌ها درباره عمیق‌تر شدن بحران قضایی که این رژیم را در بر گرفته است، به پایین‌ترین سطح در بیش از سه سال اخیر رسید. تلاش‌ها برای حصول نوعی تفاهم در میان سران این رژیم متوقف شده است و جلسه مهم دادگاه عالی نیز در روزهای آینده برگزار خواهد شد.
شِکِل با رسیدن به عدد 3.84 در برابر دلار، در پایین‌ترین سطح خود از مارس ۲۰۲۰ قرار گرفته است؛ زمانی که با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در سرزمین‌های اشغالی، برای مدت کوتاهی سقوط کرد.
در جلسه دادگاه عالی که ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) برگزار می‌شود، مجموعه‌ای از ۱۵ قاضی به درخواست تجدید نظر علیه یک اصلاحیه قضایی جنجالی که برخی از اختیارات این دادگاه را محدود می‌کند، رسیدگی خواهند کرد.
در هفته جاری این امید وجود داشت که اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی ممکن است میان نتانیاهو و رقبای سیاسی وی بر سر طرح مورد مناقشه نخست‌وزیر نوعی مصالحه برقرار کند، اما به نظر می‌رسد تلاش‌های او شکست خورده باشد.
حال تحلیلگران حوزه اقتصاد می‌گویند با توجه به عدم حصول توافق و نزدیک شدن به برگزاری جلسه دادگاه طی یک ماه رسیدگی قانونی، بازارها نگران یک بحران کم‌سابقه هستند.
نتانیاهو که می‌گوید این تغییرات برای ایجاد توازن در دادگاه عالی در نظر گرفته شده است، در برابر این پرسش که آیا از حکم احتمالی دادگاه مبنی بر لغو قانون تبعیت می‌کند یا خیر، پاسخ‌هایی مبهم ارائه کرده است.
ائتلاف ملی‌گراو مذهبی او در ژانویه کارزار خود را برای بازنگری در سیستم قضایی آغاز کرد که اعتراضات بی‌سابقه‌ای را برانگیخت و ارزش شِکِل را حدود ۱۰ درصد کاهش داد. متحدان غربی رژیم صهیونیستی نیز نسبت به پیامدهای این بحران ابراز نگرانی کرده اند.
بانک لیومی در گزارش هفتگی خود اعلام کرد، طی سال گذشته، شِکِل یکی از ضعیف‌ترین ارزها بود، در حالی که تنها روبل روسیه و لیر ترکیه عملکرد ضعیف‌تری از آن داشتند.
لیومی افزود، تحت تأثیر تحولات سیاسی، پیش‌بینی عملکرد کوتاه‌مدت شِکِل دشوار خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها