الی کوهن: توافق عادی‌سازی با عربستان امکان‌پذیر است

الی کوهن: توافق عادی‌سازی با عربستان امکان‌پذیر است
پنج‌شنبه 30 شهريور 1402 - 12:17

الی کوهن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، نیز همانند نتانیاهو و بایدن درباره حصول یک توافق احتمالی با عربستان سعودی ابراز خوشبینی کرد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

بنابر گزارش رویترز، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه پس از آنکه این رژیم، آمریکا و عربستان از حصول پیشرفت در مذاکرات پیچیده خود خبر دادند، گفت: چارچوب توافقی با میانجیگری ایالات متحده برای ایجاد روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی ممکن است تا اوایل سال آینده میلادی برقرار شود.
این رخداد احتمالی یک پیروزی در حوزه سیاست خارجی برای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شود در حالی که او به دنبال انتخاب مجدد در اواخر سال ۲۰۲۴ است.
بایدن در گفتگو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه نسبت به این دورنما ابراز خوش‌بینی کرد. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز به طور جداگانه گفت «هر روز به توافق نزدیک‌تر می‌شویم».
اما در این مسیر، ترکیبی پیچیده از عوامل مشکل‌ساز همچنان پابرجاست. تلاش ریاض در مسیر حرکت به سوی یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی، سیاست ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را به بوته آزمایش گذاشته است. همچنین درخواست‌های عربستان و آمریکا برای دستیابی فلسطینی‌ها به منافع تحت هر توافقی برای کابینه راست‌گرای نتانیاهو ناخوشایند است.
الی کوهن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در این خصوص به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «می‌توان اختلافات را برطرف کرد. این موضوع زمان می‌برد. اما پیشرفت وجود دارد.»
وی افزود: «من فکر می‌کنم مطمئناً این احتمال وجود دارد که در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴، چهار یا پنج ماه پس از زمان کنونی، بتوانیم در نقطه‌ای باشیم که جزئیات (یک توافق) نهایی شود.»

پربیننده ترین خبرها