یک کارشناس عرب در گفت وگو با العالم اعلام کرد:

محورهای اصلی مذاکرات هیأت یمنی اعزامی به عربستان سعودی

چهارشنبه 5 مهر 1402 - 12:57

یک نویسنده سیاسی عرب با بیان این که مذاکرات طرف های یمنی و سعودی حول چهار محور اصلی در حال انجام است،‌ تاکید کرد که دو طرف برای دستیابی به نتایج مطلوب در روند مذاکرات باید تواضع و انعطاف داشته باشند.

العالم - یمن

جرج علم، نویسنده سیاسی عرب در گفت و گو با برنامه «مع الحدث» شبکه خبری العالم، اظهار داشت: این مذاکرات حول چهار محور اصلی در جریان است: 1) تبدیل آتش بس شکننده به شکل دائمی و مستمر 2) آزادی همه زندانیان، بازداشتی ها و مشخص شدن سرنوشت ناپدید شدگان 3) پرداخت حقوق همه پرسنل نظامی و غیرنظامی یمن که 8 سال است قطع شده. 4) اجازه ورود مواد غذایی و دارویی مورد نیاز مردم یمن.

جرج علم توضیح داد در مذاکرات جنبه بشردوستانه بر سیاست ارجحیت دارد و این یک مبنای اساسی و مهم برای مذاکره است.

این نویسنده سیاسی عرب تاکید کرد: مذاکرات جاری عربستان و یمنی برای توقف جنگ بر چندین مبنا، پایه گذاری شده که اولین آن تفاهم یا توافق ایران و عربستان و دومی سفر مورد انتظار محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به سلطان نشین عمان است که نقش مهره اصلی در نزدیکتر کردن دیدگاه ها بین طرف های مختلف درگیر را ایفا می کند.

وی افزود: موضوع سوم ابتکار مطرح شده توسط عربستان در سال 2021 و پذیرش آن از سوی طرف های مختلف با ملاحظات انصارالله، است و چهارمین موضوع ابتکار عمل احمد الجابر سفیر عربستان در یمن است که مورد قبول یمنی ها قرار گرفته و بر اساس آن راه باز شد و هیأت ملی یمن شامل بسیاری از شخصیت ها و رهبران نظامی، روز چهاردهم ماه جاری به عربستان سعودی سفر کرد تا در مورد چگونگی تثبیت توقف عملیات نظامی گفتگو کنند برای این که اتفاقی مانند کشته شدن یک افسر و سرباز بحرینی در مرز عربستان دیگر رخ ندهد. وی تاکید کرد بر پایه این چهار موضوع، مذاکرات بین طرفین آغاز شده است.

پربیننده ترین خبرها