در گفت و گو با العالم صورت گرفت:

افشاگری یک کارشناس استراتژیک یمنی در باره کشته شدگان بحرینی

چهارشنبه 5 مهر 1402 - 13:21

یک کارشناس نظامی یمنی گفت: صنعا برای اظهارات فرافکنانه عربستان مبنی بر کشته شدن دو نیروی بحرینی شامل یک افسر و یک سرباز در مرز جنوبی اهمیتی قائل نیست زیرا منطقه ای که این حادثه رخ داده، آرام و تحت کنترل عربستان است.

العالم _ یمن
سرتیپ عابد محمد الثور، کارشناس نظامی یمنی در گفت و گو با شبکه خبری العالم خاطرنشان کرد: کل منطقه جنوبی از نجران و عسیر گرفته تا جیزان، ملتهب است و عربستان نیروهای زیادی در این منطقه مستقر کرده است به گونه ای که حتی نمی تواند آنها را کنترل کند.

وی تاکید کرد که افسر و سرباز بحرینی در مرزهای یمن کشته نشده اند و حتی وارد آن منطقه نشده اند، لذا نیروهای یمنی دغدغه این موضوع را ندارند و در آن دخالت نمی کنند زیرا این واقعه موضوعی مربوط به ریاض است.

عابد اظهارات عربستان را بهانه ای پوچ برای فرار از مذاکرات جاری دانست که به بن بست رسیده است و این در حالی است که ولیعهد سعودی اخیرا وارد سلطان نشین عمان شده و از هیئت یمنی خواسته بود به ریاض سفر کند و با هر آنچه یمن پیشنهاد کرده بود، به طور کلی موافقت کرد اما اکنون در صدد مانع تراشی است.

این کارشناس نظامی یمنی همچنین خاطرنشان کرد: رهبران صنعا بر این باورند که ریاض در شرایط کنونی در تلاش است تا بهانه‌ها و اتهام‌هایی مطرح کند تا در روند مذاکرات مانع ایجاد کند.

وی عربستان را به اتهام‌زنی و توطئه چینی برای تأثیرگذاری سیاسی بر روند مذاکرات متهم و تاکید کرد که این ریاض بود که خواستار آتش بس و مذاکره شد و صنعا آن را درخواست نکرد.

عابد در خصوص اتهامات عربستان مبنی بر اینکه پهپاد یمنی باعث این حادثه شده است، گفت: فرض کنید یک پهپاد یمنی این بمباران را انجام داده باشد پس پدافند هوایی سعودی ها کجا بوده است؟

وی چنین اتهاماتی را بهانه عربستان دانست و گفت: منطقه ای که دو نیروی بحرینی در آن کشته شدند، آرام و تحت کنترل عربستان است، در حالی که مناطق مرزی یمن هر روز به بهانه های مختلف در معرض حملات توپخانه ای و حملات هواپیماهای بدون سرنشین است.

سرتیپ عابد محمد الثور تاکید کرد که نیروهای صنعا پاسخی به نیروهای سعودی ندادند و حتی یک گلوله هم شلیک نکردند و تمامی عملیات راهبردی از جمله شلیک موشک‌های بالستیک و عملیات پهپادی به سمت خاک عربستان را متوقف کردند تا مذاکرات به نتیجه برسد و گفته نشود که یمن همچنان سر جنگ دارد و به حملات نظامی ادامه می دهد.

وی تاکید کرد که یمن حتی یک تخلف در زمینه نقض آتش بس مرتکب نشده است و سازمان ملل به خوبی از این موضوع آگاه است.

پربیننده ترین خبرها