آمریکا درصدد انتقال سفارت خود در سوریه به منطقه خارج از کنترل دمشق

آمریکا درصدد انتقال سفارت خود در سوریه به منطقه خارج از کنترل دمشق
شنبه 8 مهر 1402 - 19:45

منابع غیر رسمی سوری می گویند که آمریکا سفارت خود در دمشق پایتخت سوریه را در آینده نزدیک به مناطق خارج از تحت سلطه دمشق در استان حسکه منتقل خواهد کرد، اقدامی که از برنامه ریزی آن برای تجزیه سوریه حکایت دارد.

العالم – سوریه

منابعی در اداره موسوم به اداره خودمختار شمال و شرق سوریه گفته اند که قرار است یک هیئت آمریکایی متخصص در مسائل فنی کار انتقال سفارت به استان حسکه و آماده سازی امور مربوط به خدمات آن را انجام دهد.

گفته می شودکه سفارت آمریکا در دمشق ساعاتی قبل نام خود را به سفارت آمریکا در سوریه تغییر داد. آمریکا در حال برنامه ریزی برای تجزیه سوریه است و این همان کاری است که در حسکه در حال انجام است.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که نام سفارت رسمی خود در دمشق را با حذف کلمه دمشق و تبدیل آن به «سفارت ایالات متحده در سوریه» و همزمان با انتقال غیرمستقیم مقر آن به شمال شرق سوریه، تغییر خواهد داد.

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، آمریکا با فعال کردن سفارت خود در این کشور پس از تغییر نام به «سفارت آمریکا در سوریه» و حذف کلمه دمشق، فعالیت تفرقه افکنانه خود را در این کشور گسترش داد. زمانی که سطح حمایت از کردها در شمال، و تظاهرات منطقه سویدا در شرق را افزایش داد و همچنین عملیات آموزشی جنگنده ها در پایگاه التنف در مرز سوریه، اردن و عراق را توسعه داد.

با شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی جایگزین این گروهک شدند و از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

استان حَسَکه یکی از استان‌های سوریه و بزرگ‌ترین قسمت کردستان سوریه در شمال‌شرقی این کشور است که هم اکنون تحت کنترل آمریکا،گروه های مسلح مورد حمایت واشنگتن از جمله نیروهای کردی قسد و برخی دیگر گروه ها قرار دارد.

در همین حال اوضاع در منطقه تحت کنترل آمریکا نیز ناآرام است، اوایل ماه گذشته (شهریور) درگیری‌های شدیدی بین شبه نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به «قسد» که مورد حمایت آمریکا است با شبه‌نظامیان تحت حمایت ترکیه در جبهه‌های شمال الرقه در تل «ابیض» و حومه غربی حسکه درگرفت.

درگیری داخلی میان کُردها و عرب‌ها در صفوف قسد رو به گسترش است. طرف کردی ادعا می‌کند در حال برخورد با گروه‌های «غیرقانونی» در حومه شمالی دیرالزور و استان حسکه است؛ اما واقعیت میدانی نشان می‌دهد رهبری کل قسد – که در انحصار کُردهاست – از «شورای نظامی دیرالزور» واهمه دارد و آنان را «تروریستی» (همردیف داعش) قلمداد می‌کند!

عشایر عرب، رهبران کُرد را انحصار طلب و سیاست قسد در تروریستی اعلام کردن «شورای نظامی دیرالزور» را در راستای محدود ساختن اعراب منطقه تفسیر می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها