ماکرون: وقت تحریم جمهوری آذربایجان نیست

ماکرون: وقت تحریم جمهوری آذربایجان نیست
جمعه 14 مهر 1402 - 03:49

رئیس‌جمهور فرانسه از کشورهای اروپایی خواست به جای تحریم جمهوری آذربایجان به گفت‌وگو با این کشور ادامه دهند.

العالم - اروپا

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه طی اظهاراتی در اسپانیا گفت که از عدم حضور «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در این نشست و انصراف او از دیدار با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان عمیقا متاسف است.

او با وجود این گفت سران کشورهای اروپایی در راستای حمایت از ارمنستان به بهترین نحو بایستی به جای متوسل شدن به تنبیه‌های اقتصادی به گفت‌وگو با باکو در خصوص این موضوع ادامه دهند.

روز گذشته گزارش شد «الهام علی‌اف» درخواست اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست با «نیکول پاشینیان» در هفته جاری در اسپانیا را رد کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به نقل از یک منبع دولتی که اشاره‌ای به نام او نشده مدعی شده دلیل رد این درخواست حمایت‌های کشورهای اروپایی از جمهوری ارمنستان بوده است.

پاشنیان با جود این گفته بود که در نشست موسوم به «جامعه سیاسی اروپا» در شهر «گرانادا» در اسپانیا حاضر می‌شود. او روز چهارشنبه گفت اینکه سران دو کشور قادر به امضای «یک سند تحول‌آفرین» در خصوص منطقه قره‌باغ نخواهند بود «شرم‌آور» است.

دو هفته پیش علی‌اف یک تهاجم نظامی را به منطقه قره‌باغ آغاز کرد که موجب شد کشورش کنترل منطقه قره‌باغ کوهستانی را به دست آورد. این منطقه تا آن زمان محل سکونت جدایی‌طلب‌های طرفدار ارمنستان بود.

این گفت‌وگوها قرار بود در حاشیه نشست اروپایی و با وساطت فرانسه، آلمان و شورای اروپا برگزار شود. یک مقام دولت جمهوری آذربایجان به خبرگزاری فرانسه گفت: «آذربایجان مشارکت در مذاکراتی با این چارچوب را ضروری ندید.»

این مقام باکو در ادامه تصریح کرد: «علی‌اف به دلیل اظهارات مقام‌‌های فرانسه در حمایت از ارمنستان و اظهارات آنها درباره تأمین سلاح و مهمات برای ایروان، علی‌اف در این نشست شرکت نخواهد کرد.»

کاتریو کولونا، وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در ایروان گفت که پاریس با تحویل تجهیزات نظامی به ارمنستان موافقت کرده است. او توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.

مقام جمهوری آذربایجان گفت تصمیم علی‌اف علاوه بر این موارد از اظهاراتی که روز گذشته رئیس شورای اروپا مطرح کرد نیز اثر پذیرفته است.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا که طی سال‌های گذشته چندین بار نقش میانجی را میان دو طرف بازی کرده دیروز (سه‌شنبه) از توسل باکو به زور نظامی انتقاد کرد.

مقام مورد استناد خبرگزاری فرانسه مضاف بر این گفته که باکو خواستار برگزاری نشست مذکور در ترکیه بوده است. ترکیه متحد باکو است و از تهاجم جمهوری آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی حمایت کرده بود.

در ایروان، پاشینیان روز پنجشنبه در پارلمان گفت که سفرش به اسپانیا را لغو نکرده و به این کشور سفر خواهد کرد. او گفت: «ما به همراه هیئتی از وزارت خارجه و شورای امنیت به گرانادا خواهیم رفت.»

وی اضافه کرد: «مایه شرم است که این جلسه اتفاق نیفتاد. ما روحیه خوش‌بینانه و سازنده‌ای داریم چون فکر می‌کردیم قرار است یک سند تحول‌آفرین امضا شد. تا صبح همین امروز احتمال این مسئله خیلی بالا بود.»

پاشنیان ابراز امیدواری کرد توافق میان دو طرف «در یک زمان خوب» امضا شود.

بخش زیادی از جمعیت ارمنی‌تبار که در جمهوری خودخوانده قره‌باغ ساکن بودند بعد از حمله جمهوری آذربایجان از این منطقه گریخته‌اند. جمهوری خودخوانده قره‌باغ نیز اعلام انحلال کرده‌اند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان از روزهای پایانی شوروری سابق درگیر مناشقه بر سر این منطقه کوهستانی بوده‌اند. دو طرف دو بار وارد جنگ شده‌اند: یک بار در دهه 1990 و بار دیگر در سال 2020.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها