شروط طرح مبادله اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس؛ حیله اشغالگران برای آزادی اسرا نظامی

شروط طرح مبادله اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس؛ حیله اشغالگران برای آزادی اسرا نظامی
يکشنبه 21 آبان 1402 - 12:19

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، طرح میانجی گری آمریکا که با نظارت ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا و آموس هوکشتاین، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا برای آزادی اسرای رژیم صهیونیستی و دیگر اسرای خارجی اجرا می شود در سه بخش قابل اجراست: آتش بس موقت 3 تا 5 روزه، مبادله اسرا و کمک های بشردوستانه.

العالم - فلسطین اشغالی

براساس این گزارش؛ در بخش مربوط به مبادله اسرا، توافق شد که اسرای غیر نظامی زنده اسرائیلی اعم از زنان و کودکان و نوجوانان که در اسارت گردان های قسام و قدس هستند و دیگر اسرای خارجی در ازای آزادی 140 اسیر فلسطینی – که به خاطر فعالیت های غیر مسلحانه بازداشت شده اند – مبادله شوند. همچنین حدود 35 یا 36 اسیر زن اسرائیلی در نزد گروه های مقاومت فلسطینی در غزه در ازای همه اسرای زن فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی آزاد شوند.

در بخش کمک های بشردوستانه، مذاکرات درباره ورود 7 هزار کامیون کمک و سوخت به سراسر غزه و از سرگیری فعالیت بیمارستان ها و ارسال آمبولانس های جدید به غزه در جریان است.

درباره مکانیسم اجرایی این توافق ها، بحث و گفتگو درباره توقف حمله نظامی "اسرائیل" – به جز پروازهای شناسایی – صورت می گیرد. اما جنبش حماس معتقد است که پروازهای شناسایی مانع تسهیل اجرای توافق می شود. در مقابل، "اسرائیل" خواستار آن است که اجرای مبادله اسرا از طرف حماس آغاز شود در حالی که حماس اعلام کرده است که این روند در یک مرحله قابل اجرا نیست.

اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است بحث درباره جزئیات بیشتر ادامه دارد؛ مثل وجود تعداد زیادی جنازه زیر آوار ساختمان هایی که در حملات جنگنده های رژیم صهیونیستی به غزه ویران شده اند. لذا تا قبل از آواربرداری و شناسایی جنازه ها، امکان مبادله هیچ اسیری وجود ندارد ضمن اینکه تعدادی از اسرای اسرائیلی در حملات هوایی این رژیم به غزه کشته شده اند.

خبرهایی که به روزنامه الاخبار رسیده است حاکی از آن است که "اسرائیل" در حرکتی حیله گرانه تلاش می کند چنین وانمود کند که تمام اسرائیلی هایی که به اسارت حماس درآمده اند، عملا خارج از خدمت بوده اند و غیر نظامی محسوب می شوند در حالی که حماس با رد این ادعا، می گوید که اسرای نظامی اعم از مرد و زن چه در حین خدمت بوده باشند یا خیر، اسیر نظامی به شمار می روند، در اسارت خواهند ماند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده بند دیگری مربوط به ملاقات سایر اسرای غیر مشمول این طرح در این توافق هست که "اسرائیل" آن را به صلیب سرخ منصوب کرده است در حالی که حماس این ادعا را رد می کند.

پربیننده ترین خبرها