درگفت وگو با العالم تشریح شد؛

گام موفق ایران برای ارسال موجودات زنده به فضا +ویدئو

پنج‌شنبه 16 آذر 1402 - 15:12

سخنگوی سازمان فضایی ایران با تایید ارسال موفقیت آمیز کپسول ساخت داخل ایرانی «سلمان» گفت این اقدام اولین گام جمهوری اسلامی ایران برای فرستادن موجودات زنده به فضا است.

العالم _ ایران

حسین دلیریان سخنگوی سازمان فضایی ایران در گفتگوی با شبکه خبری العالم اظهار داشت: ما یک کپسول بیولوژیک (زیستی) به فضا فرستادیم که اولین گام جمهوری اسلامی ایران برای ارسال موجودات زنده به فضا است.

صبح دیروز (چهارشنبه /15 آذر ماه) جدیدترین کپسول زیست فضایی کشورمان با پرتابگر بومی سلمان، با موفقیت پرتاب شد. این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه‌راه طرح اعزام انسان به فضا است که به منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های مورد نیاز در این راستا، به ارتفاع 130 کیلومتری از سطح زمین پرتاب شد.
زیستی سخنگوی سازمان فضایی ایران در این باره تصریح کرد: این پروژه به همین منوال طی پنج یا هشت سال آینده ادامه خواهد داشت تا با ارسال موجودات زنده به فضا به موفقیت های دیگری در این زمینه دست یابیم و به نقطه موفقیت برسیم.

دلیریان افزود: این کپسول ۵۰۰ کیلوگرمی، به سفارش «سازمان فضایی ایران» و توسط «پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» ساخته شده است که با پرتاب آن، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و غیره با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.

سخنگوی سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: در این زمینه یک نکته مهم وجود دارد و آن اینکه غرب متأسفانه علم و دانش را در انحصار خود درآورده و کشورهای اسلامی را از آن محروم کرده است.

وی با اشاره به اینکه با وجود همه تحریم ها و فشارها، امروز توانستیم در حوزه فضایی از این محدودیت ها عبور کنیم، خاطرنشان کرد،‌ روند حرکت سازمان فضایی ایران رو به پیشرفت و جزو ده قدرت برتر جهان در این زمینه است.

دلیریان گفت: این دستاورد نقطه امیدی برای همه مردم منطقه است وقتی می بینند که مردم و دولتی وجود دارد که با شجاعت و اعتماد به نفس در مقابله با این ممنوعیت و محرومیت تحمیلی دشمنان اسلام ایستاده و دستاوردهایی دارند که در خدمت سایر کشورها و ملت های منطقه است.

پربیننده ترین خبرها