آغاز رأی گیری انتخابات مصر در سایه جنگ غزه و فشارهای اقتصادی

آغاز رأی گیری انتخابات مصر در سایه جنگ غزه و فشارهای اقتصادی
يکشنبه 19 آذر 1402 - 14:21

انتخابات ریاست جمهوری مصر بامداد یکشنبه برای انتخاب 4 نامزد و از همه مهم تر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور فعلی مصر آغاز شد.

العالم - مصر

به گزارش خبرگزاری رسمی مصر، رای گیری در 27 استان و 11 هزدر 631 مرکز رای گیری در 9376 ستاد اصلی انتخابات آغاز شد.

حدود 67 میلیون رای دهنده حق رای دارند و رای گیری طی سه روز از نه صبح تا نه شب به وقت محلی ادامه دارد.

این خبرگزاری گفت: «رای دهندگان حدود یک ساعت قبل از باز شدن صندوق های رای، به کمیته ها و مقرهای انتخاباتی استان قاهره وارد شدند.

به گفته این خبرگزاری، این انتخابات «تحت نظارت کامل قضایی، توسط 15هزار قاضی، به علاوه مشارکت 14 سازمان بین المللی، با مجموع 220 ناظر، 62 سازمان جامعه مدنی محلی، برگزار می شود.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور فعلی، حازم عمر رئیس حزب جمهوری خواه خلق، عبدالسند یمامه رئیس حزب الوفد (لیبرال/حامی حاکمیت و فرید زهران رئیس حزب مصردمکرات (چپ/وابسته به اپوزیسیون) چهار نامزد این انتخابات هستند.

این انتخابات که انتظار می رود عبدالفتاح السیسی برای سومین دوره قدرت را به دست آورد، در حالی برگزار می شود که کشور با بحران اقتصادی و جنگ در مرزهای خود با غزه مواجه است.

این پیروزی یک دوره شش ساله به السیسی می دهد که طی آن به اولویت های فوری مانند مهار تورم تقریباً بی سابقه، مدیریت کمبود ارز و جلوگیری از تأثیرات جنگ اسرائیل بر غزه بپردازد.

قرار است نتایج 18 دسامبر اعلام شود. منتقدان آن را یک انتخابات ساختگی پس از یک دهه سرکوب مخالفان می دانند. اما رسانه های حکومتی آن را گامی به سوی کثرت گرایی سیاسی توصیف می کنند.

مسئولین و کارشناسان رسانه های داخلی تحت کنترل شدید، مردم مصر را به رای دادن تشویق می کنند، اگرچه برخی از مردم گفتند که از زمان برگزاری انتخابات در روزهای منتهی به رای گیری اطلاعی ندارند. برخی نیزگفتند رای دادن تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد.

آیه محمد (35 ساله) که در زمینه بازاریابی فعالیت می کند، گفت: «می دانستم که انتخابات برگزار می شود، اما دقیقاً نمی دانستم چه زمانی است . "

وی افزود: من نسبت به انتخابات بی تفاوت هستم زیرا تغییری ایجاد نمی کند.

فشارهای اقتصادی

فشارهای اقتصادی به موضوع روز جمعیت 104 میلیونی مصر که به سرعت در حال رشد است تبدیل شده ، و برخی از مردم شکایت دارند که دولت پروژه های بزرگ گران قیمت را در اولویت قرار داده است در حالی که دولت زیر بار بدهی های بیشتری می رود و شهروندان از افزایش قیمت ها رنج می برند. عماد عاطف، یک سبزی فروش در قاهره، می گوید: " هزینه کردن برای پروژه ها و زیرساخت ها کافی است. ما می خواهیم برقیمت ها نظارت شود." ما می خواهیم مردم خوب زندگی کنند

برخی از تحلیلگران می گویند که انتخابات که انتظار می رفت در اوایل سال 2024 برگزار شود، جلوتر از زمان تعیین شده افتاده تا تغییرات اقتصادی از جمله کاهش ارزش پول پس از رای گیری جبران شود.

صندوق بین‌المللی پول پنجشنبه گذشته توضیح داد که مذاکره با مصر برای توافق بر سر تامین مالی اضافی در چارچوب یک برنامه وام به ارزش سه میلیارد دلاردر جریان است که به دلیل تاخیر در فروش دارایی‌های دولتی و تغییر نرخ ارز انعطاف پذیر دچارمشکل شده است.

هانی جنینه ، اقتصاددان ارشد، یک بانک سرمایه گذاری، گفت: «همه شاخص ها نشان می دهد که ما پس از انتخابات از نظر پیشبرد برنامه اصلاحاتی صندوق بین المللی پول، بسیار سریع حرکت خواهیم کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها