هشدار گزیده شدن مجدد فلسطینیان از مارهای سوراخ صلح آمریکایی

هشدار گزیده شدن مجدد فلسطینیان از مارهای سوراخ صلح آمریکایی
پنج‌شنبه 23 آذر 1402 - 14:29

تحلیلگر برجسته جهان عرب، تلاش‌های آمریکا و برخی رژیم‌های عربی را برای فعال‌سازی دوباره به اصطلاح "راه‌حل دو دولت" به عنوان راه برون‌رفت از جنگ غزه، گامی برای مصادره پیروزی ملت فلسطین در نوار غزه ارزیابی و تأکید کرد که این راهکار صرفا برای نجات رژیم اشغالگر و همزمان پروژه صهیونیستی از فروپاشی است.

العالم- فلسطین اشغالی

عبدالباری عطوان، تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نوشت:‌ راه‌حل دو دولت، چه در آمریکا و چه در اکثر اجلاس‌ها و نشست‌ها در اروپا و پایتخت‌های اروپایی، در دستور کار قرار گرفته است گویا این راه‌حل، سیب نیوتن است که ناگهان کشف شده و بایستی به آن، به عنوان راه‌حلی برای خروج از وضعیت فروپاشی نگاه کرد که رژیم اسرائیل و موجودیتش و نیز منافع آمریکا و غرب در منطقه و چه‌بسا در سرتا سر جهان را تهدید می‌کند.

این روزها درخواست‌های زیادی برای برگزاری کنفرانس‌های صلح، با مشارکت کشورهای منطقه مانند پادشاهی عربستان سعودی در کنار قدرت‌های بزرگی مانند روسیه و چین مطرح می‌شود تا با حمایت آمریکا، راه‌حل دو کشور را به عنوان تنها راه برون‌رفت از بحران‌ها و جنگ‌های کنونی، فعال کنند.

نکته قابل توجه این است که طرفی که پشت این تغییر بزرگ در معادلات سیاسی قرار دارد و قضیه فلسطین را بعد از ۳۰ سال نادیده گرفتن از سوی جامعه جهانی، در راس توجهات قرار داده است مقاومت به رهبری حماس است که برای مشارکت در این کنفرانس ها فراخوانده نشده است؛‌ این امر موید توطئه جدیدی با هدف سرقت پیروزی بزرگی است که نشانه‌های آن در میان ویرانه‌های غزه در حال آشکار شدن است.

این دعوای زرگری که این روزها به شدت شاهد بخش‌هایی از آن میان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رزیم اشغالگر هستیم بخش بزرگی از این توطئه و در واقع، ستون فقرات آن را تشکیل می‌دهد و این ظن غلط را ایجاد می‌کند که موضع آمریکا درخصوص فلسطین تغییر کرده است.

جو بایدن، که دولتش پل هوایی برای تامین مدرن‌ترین تسلیحات، موشک و خمپاره ارتش اسرائیل ایجاد کرده است شریک اساسی رژیم اسرائیل در جنگ نسل‌کشی و پاکسازی قومی طی ۶۹ روز علیه نوار غزه محسوب می‌شود؛ جنگی که تاکنون به شهادت ۲۰ هزار بی‌گناه که نیمی از آنان را کودکان تشکیل می‌دهد و زخمی شدن ۵۰ هزار نفر و آواره شدن دست‌کم دو میلیون نفر منجر شده است.

بایدن چند روز پیش، از حق وتو در شورای امنیت علیه قطعنامه آتش‌بس فوری استفاده کرد و به ارتش اسرائیل فرصت ۴ هفته‌ای داد تا جنایاتش در نوار غزه را تکمیل کند بدون اینکه درباره هرگونه مداخله‌ای بین‌المللی برای توقف جنگ دم بزند. لذا نمی‌توان به او اعتماد کرد و با اظهارات او درباره هرگونه راه‌حل مسالمت‌آمیز با جدیت برخورد کرد.

گروه‌های مقاومت که تاکتیک و راهبردشان همه را انگشت به دهان گذاشته است و پیروزی درخشان بر متجاوزان به دست آورده و نظامیان صهیونیست را در دامی بزرگ گرفتار کرده‌اند که تاکنون ده‌ها افسر و نظامی نیروی نخبه گولانی ارتش اسرائیل را بلعیده و تانک‌ها و نفربرهای آنها را منهدم کرده؛ هر راهکاری که خواسته‌های مشروع ملت فلسطین در بازپس گیری اراضی فلسطین از نهر تا بحر را تامین نکند، قبول نخواهند کرد.

همانطور که گروه‌های پیروز مقاومت به ایالات متحده و به طور کلی به جهان غرب اعتماد ندارند، آنها و مردم فلسطین به اکثر دولت‌ها و میانجیگرهای عربی، به ویژه آن دسته از سازشکارانی که تحت اوامر آمریکا و تل‌آویو هستند و ناراحتی و نگرانی خود را از ناتوانی دولت اشغالگر از حذف جنبش های مقاومت و ریشه‌کن کردن کامل آنها پنهان نمی‌کنند، اعتماد ندارند.

جنبش حماس، که این جنگ را با توانمندی بالا مدیریت می‌کند و ضربه‌ای بزرگ به ارتش اسرائیل وارد کرد و قضیه فلسطین را در صدر توجهات جهانی قرار داده تمام این دستاوردها را حاصل کرده است؛ زیرا از نوار غزه خارج نشده و به هیچ حکومت عربی اعتماد و از آنها درخواست کمک نکرده است بلکه در تونل‌های زیرزمینی خود به‌سر می‌برد و غذایش عذای فقرا است و رهبرشان، یحیی السنوار در طول عمرش حتی یک بار هم سوار هواپیما نشده و این باریکه را فقط دو بار آن هم به مقصد قاهره ترک کرده است.

آمریکا به همراه برخی کشورهای اروپایی، و نیز کشورهای عربی که با آنها تبانی کرده‌اند، از سادگی محمود عباس و دستیاران او، نتایج انتفاضه مسلحانه اول ملت فلسطین در سال ۲۰۰۰ را به سرقت بردند آن هم با سودای به اصطلاح راهکار موسوم به دو دولتی، و سپس کمیته چهارگانه تشکیل دادند و نقشه راهی برای دستیابی به این هدف ترسیم کردند و وعده دادند طی یک سال کشور فلسطین تشکیل خواهد شد. اما بعد از فروکش کردن انتفاضه، این کشورها از مسئولیت خود شانه خالی کرده و سازمان آزادی‌بخش فلسطین را به سمت مذاکراتی پوچ سوق داده و به حامی صهیونیست‌های شهرک نشینن و ابزار جاسوسی جدید برای تل‌آویو تبدیل کردند.

ما که از سوراخ صلح آمریکایی و مارهای سمی آن بارها گزیده شده‌ایم، قاطعانه درباره کنفرانس جدید و راهکار موسوم به "دو دولتی" برای نجات رژیم اشغالگر و همزمان پروژه صهیونیستی از فروپاشی هشدار می‌دهیم.

نه تشکیلات خودگردان در رام‌الله و نه رئیس آن نمایندگان ملت فلسطین نیستند بلکه آنانی هستند که در نبرد شرکت کرده و متجاوزان اسرائیلی را به زانو درآورده و آنها را خوار کرده و نوار غزه را از اشغالگری نجات داده‌اند. آنهایی که طرح و نقشه آزادسازی بیشتر شهرک‌های غلاف غزه را اجرا و مدیریت کردند و بیش از ۱۲۰۰ نظامی و شهرک‌نشین صهیونیست را به قتل رساندند و حدود ۴ هزار نفر آنها را مجروح و ۲۵۰ نفرشان را اسیر کردند، نماینده این ملت هستند.

پربیننده ترین خبرها