یمن ائتلاف آمریکا را در نطفه خفه کرد

یمن ائتلاف آمریکا را در نطفه خفه کرد
يکشنبه 10 دی 1402 - 15:03

پس از دیدار مجازی لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با وزیران و مقامات بیش از 40 کشور و همچنین نمایندگان اتحادیه اروپا و ناتو، در 18 دسامبر 2023؛ آمریکا از تشکیل ائتلاف بین المللی در دریای سرخ خبر داد.

العالم خبر و تحلیل

وزارت دفاع آمریکا پس از سه روز ، یعنی دقیقا 21 دسامبر، اعلام کرد افزون بر آمریکا بیش از 20 کشور از جمله انگلیس، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، اسپانیا، بحرین، یونان، و استرالیا برای شرکت در ائتلاف قراردادی را امضا کرده اند این در حالی است که سایر کشورها ترجیح می دهند مشارکت خود را اعلام نکنند.

از اول نیز مشخص بود که اولین و آخرین هدف ائتلاف به رهبری آمریکا حفاظت از کشتیرانی بین المللی نیست ، زیرا این ناوبری را چیزی تهدید نمی‌کند و کشتی های زیادی روزانه بدون اینکه کسی آنها را رهگیری کند، در حال تردد هستند بلکه سخن از محافظت از ناوبری و کشتیرانی رژیم اسرائیل و کشتی‌هایی است که در بنادر اشغالی تردد می‌کنند.

نیروهای مسلح یمن در واکنش به اعلامیه آمریکا، تهدید کردند که به کشتی های کشورهای شرکت کننده در ائتلاف، حمله موشکی، هوایی و نظامی و به شناورهای نیروی دریایی آمریکا در منطقه و تاسیسات نفتی عربستان و امارات در صورت پیوستن به ائتلاف حمله خواهند کرد.

همین اعلامیه قاطع و جدی یمن برای نابودی ائتلاف پیش از تولد آن کافی بود، زیرا همه دنیا شاهد قدرت نیروهای مسلح یمن در اجرای تهدیدات خود بود ، بدون اینکه کوچکترین توجهی به ناوگان متراکم آمریکا و غرب در دریای سرخ و مدیترانه کند و پایان حملات خود را مشروط به توقف تجاوزات رژیم اسرائیل به غزه و پایان محاصره نوار غزه اعلام کردند.

کشورهای غربی پس ازتهدید یمن، برای شرکت در ائتلاف اشتیاق نشان ندادند، از سوی دیگر وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که نیروهایش در حال حاضر در منطقه و نه در ائتلاف جدید فعالیت می کنند.

وزارت دفاع ایتالیا اعلام کرد یک ناوچه را در چارچوب فعالیت های نظامی معمول خود در حفاظت از منافع ملی خود و تامین امنیت عبور کشتی های ایتالیایی به دریای سرخ می فرستد.

در حالی که اسپانیا از شرکت در ائتلاف خودداری و تاکید کرد که اهداف ائتلاف محدود به مبارزه با دزدی دریایی است.

برخی کشورها نیز از میزان مشارکت بسیار پایین خود خبر دادند، زیرا سهم یونان در ائتلاف از یک ناوچه نیروی دریایی تجاوز نکرد، نروژ مشارکت خود را با 10 افسر نیروی دریایی اعلام کرد، هلند به اعزام دو افسر ستادی و دانمارک یک افسر بسنده کرد، در حالی که بریتانیا اعلام کرد که ناوشکن « دایموند » را به منطقه می فرستد.

اما کشورهای عربی هم از حضور در ائتلاف فاصله گرفتند، به ویژه عربستان سعودی که با جنبش انصارالله ،آتش بس منعقد کرده و فقط بحرین از میان کشورهای عربی به "نگهبان شکوفایی " پیوست!!

پربیننده ترین خبرها