چه کسی باید "خویشتنداری" کند؟!

چه کسی باید
سه شنبه 26 دی 1402 - 09:47

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای هندی خود در تهران گفت: آمریکا حق ندارد ضمن حمایت از تجاوزات اسرائیل به غزه، خواستار خویشتنداری شود.

العالم _ یک خبر چند خط تحلیل

-موضع آمریکا در قبال تجاوز اسرائیل به غزه را می توان در سه جمله خلاصه کرد، جمله اول «حق اسرائیل برای دفاع از خود»، دوم «عدم گسترش دامنه جنگ» و سوم «خویشنداری» که عبارت است از: موضعی که نشان دهنده میزان خباثت آمریکا در قبال نسل کشی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه با حمایت مستقیم آن است.

- آمریکا وقوع جنایت نسل کشی در غزه را انکار می کند و به بهانه «حق دفاع از خود»، دست نیروهای اشغالگر را برای ارتکاب جنایت در غزه باز می گذارد، این در حالی است که جنایت نسل کشی در غزه دیگر نیازی به جمع آوری اطلاعات، مدارک یا اسنادی برای اثبات آن ندارد زیرا هر روز از طریق دوربین ها و صفحات تلویزیون ماهواره ای مستند می شوند. در همین حال طبق قوانین بین المللی، مقاومت در برابر اشغالگر تروریسم نیست. همین قوانین هرگز به نیروی اشغالگر این حق را نمی دهد که به بهانه دفاع از خود، مرتکب جنایت و نسل کشی شود.

-آنچه در موضع آمریکا در قبال تجاوز مستمر به غزه قابل توجه است، این است که مقامات آمریکایی بارها از عبارت "خویشتنداری" استفاده کرده اند که عبارتی است برای محدود کردن دست همه جناح های مقاومت اعم از کشورهای عربی، اسلامی و آزادگان و ملت های آزاده برای کمک به قربانیان تروریسم اسرائیل در غزه. این در حالی است که آمریکا هرگز از اسرائیل و نیروهایش نخواسته که خویشتنداری کنند، بلکه همواره مانع این شده است که جنگ متوقف شود تا «اسرائیل» بتواند به بهانه دفاع از خود، بیش از 24 هزار نفر از مردم عادی و غیرنظامی را به شهادت برساند که یک سوم آنها کودک و زن هستند و 70 هزار نفر را مجروح کند.

-آمریکا که کشورها و مردم منطقه به ویژه نیروهای مقاومت را به خویشتنداری در مقابل بی عدالتی علیه مردم بی دفاع و محاصره شده غزه فرا می خواند، همزمان ناو هواپیمابر، کشتی‌ جنگی، هواپیمای جنگی، پهپاد و نیروی نظامی برای حمایت از «اسرائیل» به منطقه گسیل می کند و فشار می‌آورد که کشورهای اروپایی نیز همین کار را انجام دهند.

-آنگاه که نیروهای مسلح یمن بی عدالتی علیه برادران خود در غزه را تحمل نکردند و سعی کردند گام های عملی برای فشار آوردن به تجاوز آمریکایی-اسرائیلی به غزه بردارند و جلوی عبور تمام کشتی های تجاری را بگیرند که با اسرائیل معامله می کنند، مورد تجاوز و حملات وحشیانه آمریکا و انگلیس قرار گرفتند بدون اینکه این دو کشور «خویشتنداری» کنند. جرم نیروهای یمنی فقط این است که جرأت ایستادگی در مقابل ماشین مرگ «اسرائیل» را دارند و نمی توانند بپذیرند که مردم غزه مقابل چشم و گوش تمام جهان تکه تکه شوند.

-آمریکا نمی تواند این ریاکاری مفتضحانه را برای مدت طولانی ادامه دهد و باید از اسرائیل بخواهد که از ادامه جنایت و نسل کشی خودداری کند و این موثرترین راه برای جلوگیری از گسترش جنگ است. تجربه 100 روز گذشته با شواهد قطعی ثابت کرده است که اسرائیل نه تنها در این جنگ پیروز نخواهد شد، بلکه در نهایت مجبور خواهد شد ذلیلانه پرچم سفید بالا ببرد و تسلیم خواسته های مقاومت شود.

پربیننده ترین خبرها