مکزیک و شیلی هم به جمع شاکیان اسرائیل پیوستند

مکزیک و شیلی هم به جمع شاکیان اسرائیل پیوستند
جمعه 29 دی 1402 - 01:34

کشورهای مکزیک و شیلی اعلام کردند پرونده اقدامات اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را برای رسیدگی به اتهام «جنایت‌های جنگی» به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع داده‌اند.

العالم - آمریکا

مکزیک و شیلی ضمن ابراز «نگرانی‌های فزاینده» در خصوص تشدید خشونت‌ها در غزه اعلام کردند پرونده جنگ اسرائیل در این منطقه را به «دیوان کیفری بین‌المللی» (ICC) ارجاع داده‌اند.

از زمان حملات اسرائیل در نوار غزه که باعث ویرانی‌های گسترده شده بسیاری از فعالان و نهادهای بین‌المللی خواستار پاسخگو کردن این رژیم شده‌اند.

طبق گزارش رویترز، وزارت خارجه مکزیک در بیانیه‌ای دیوان کیفری بین‌المللی را نهاد مناسبی برای رسیدگی به مسئولیت کیفری احتمالی اسرائیل دانسته است.

وزارت خارجه مکزیک به گزارش‌های متعدد نهادهای سازمان‌ملل استناد کرده که به توصیف وقایعی پرداخته‌اند که می‌توان آنها را مصداق «جنایت‌های جنگی» توصیف کرد.

خبرگزاری رویترز نوشته وزارت خارجه شیلی به درخواست این رسانه برای اظهارنظر پاسخ نداده است.

وزارت خارجه مکزیک همچنین گفته به دقت شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در «دیوان بین‌المللی دادگستری» را نیز دنبال می‌کند.

آفریقای جنوبی چند هفته پیش با تنظیم دادخواستی نزد این دادگاه مستقر در لاهه خواستار رسیدگی به اتهام اسرائیل در خصوص ارتکاب نسل‌کشی در جنگ غزه شد.

جلسات این دادگاه هفته گذشته برگزار شد و در خلال آن وکیل آفریقای جنوبی، اسرائیل را به تلاش برای نسل‌کشی در غزه متهم کرد.

نماینده آفریقای جنوبی در این دادگاه تأکید کرد که رژیم صهیونیستی، سیاست‌های آپارتاید را در قبال فلسطینیان نوار غزه اجرا می‌کند.

نماینده آفریقای جنوبی تصریح کرد: «اسرائیل از سال ۱۹۴۸ به طور سیستماتیک، مردم فلسطین را آواره و پراکنده کرده و از روی عمد حق بین‌المللی آن‌ها برای تعیین سرنوشتشان را سلب کرده است...ما به طور خاص نگران قوانین و سیاست‌های تبعیض‌آمیز اسرائیل هستیم که به دنبال آپارتاید کردن مردم فلسطین است».

وزارت خارجه مکزیک در بیانیه روز پنجشنبه خود با حمایت از آفریقای جنوبی تصریح کرده «مکزیک اطمینان دارد این اقدامات می‌توانند مسیر را برای یک آتش‌بس فوری هموار کرده و در حرکت به سمت صلح ماندگار در منطقه بر اساس راهکار دو دولتی نقش داشته باشند.»

پربیننده ترین خبرها