چند ساعت مانده به صدور حکم دادگاه بین المللی؛

محکومیت رژیم‌صهیونیستی در لاهه چه تاثیری بر آینده جنگ دارد؟!

پنج‌شنبه 5 بهمن 1402 - 22:16

در زمانی که جهان در انتظار صدور حکم دادگاه بین المللی درخصوص شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل کشی در غزه است، بسیاری بر این باورند که صرفا محکومیت جنایت های رژیم صهیونیستی توسط دادگاه کافی است تا محاسبات سیاستمداران رژیم و حامیان آمریکایی آنها را برهم بزند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

هیچ‌یک از فلسطینی ها در رویای صدور حکم طلایی از لاهه نیست، اما آنها به خوبی می دانند که صرفا محکومیت رژیم اشغالگر به اتهام نسل کشی در غزه، این رژیم و حامی آن آمریکا را برای اولین بار رسما در جایگاه متهم قرار می‌دهد و نقابی را از صورت آن برمی‌دارد که خودش بارها با جنایت هایش آن را برداشته اما باز هم جامعه متظاهر بین‌المللی آن را بر صورتش زده است.

«سعد نمر» استاد علوم سیاسی دانشگاه بیرزیت در گفتگو با شبکه العالم گفت:‌ اگر «اسرائیل» محکوم شود دولت های زیادی جسارت آن را پیدا می کنند که ارتباط خود با این رژیم را قطع یا محدود کرده و به خواسته مردم خود و فلسطینی ها مبنی بر برداشتن گام های مناسب در این خصوص پاسخ دهند.

حکم دادگاه لاهه طی ساعت های آینده صادر شده و در صورت انتقال به شورای امنیت بدون شک با وتوی آمریکا مواجه خواهد شد، اما درون مایه این حکم که تل آویو را به توقف نسل کشی در غزه و باز کردن راه ورود کمک های بشردوستانه به این باریکه دعوت می کند، محاسبات رهبران رژیم اشغالگر و آمریکا را که در این جنایت ها همدست است، برهم خواهد زد، لذا جامعه بین المللی برای اولین بار وادار به اقدام برای برقراری عدالت بین المللی خواهد شد.

تحسین علیان کارشناس مسائل حقوقی در گفتگو با العالم گفت:‌ اگر دادگاه بین المللی حکمی صادر کند که در آن خواستار آتش بس در غزه شود، از همه دولت ها انتظار می رود که به این حکم پایبند باشند و رژیم اشغالگر نیز باید به آن عمل کند زیرا که عضو دیوان بین المللی دادگستری است.

همین که رژیم صهیونیستی در انبر اتهام بین المللی قرار گیرد، خود به منزله پیروزی خون فلسطینیانی است که طی ۸۰ سال اشغال سرزمینشان بر خاک ریخته است.

پربیننده ترین خبرها