یحیی السنوار؛ همیشه یک قدم جلوتر از دستگاه‌های جاسوسی «اسرائیل»

یحیی السنوار؛ همیشه یک قدم جلوتر از دستگاه‌های جاسوسی «اسرائیل»
جمعه 6 بهمن 1402 - 11:56

یک رسانه آمریکایی نوشت:‌ یحیی السنوار همیشه یک قدم جلوتر از دستگاه‌های اطلاعاتی و ارتش اسرائیل حرکت کرده است.

العالم - فلسطین اشغالی

یک رسانه آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع آگاه به توضیح درباره تلاش‌های ناکام ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل برای یافتن یحیی السنوار ، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در باریکه غزه پرداخته است.

شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز نوشته است: «یحیی السنوار کجاست؟ در شرایطی که نزدیک به چهار ماه از حمله ۷ اکتبر به اسرائیل می‌گذرد، این رهبر گریزپای حماس که گمان‌ می‌رود طراح اصلی حمله مذکور باشد، توانسته یک قدم جلوتر از ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل حرکت کند.»

مقام‌های فعلی و سابق اسرائیلی به ان‌بی‌سی‌نیوز گفته‌اند نیروهای ارتش اسرائیل به تازگی قفس‌هایی را پیدا کردند که در زیر زمین در خان‌یونس نگهداری می‌شدند. آنها مدعی شده‌اند سنوار و سایر سران حماس احتمالاً جایی نزدیک همین محل پناه گرفته بودند.

ان‌بی‌سی نوشته حماس تلاش‌های زیادی به خرج داده تا ارتباطات السنوار با سران سیاسی این جنبش در دوحه را پنهان نگه داشته و از رصد آن توسط دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل جلوگیری کند.

یک مقام سیاسی حماس به ان‌بی‌سی گفت که این سازمان در تلاش است از السنوار و سایر سران سیاسی‌ اش محافظت کند. او گفت: «من فکر می‌کنم این راه درستی است که هر ساختاری یا هر جنبش مقاومت در پیش می‌گیرد. اطمینان دارم که در هر کشوری همین طور است.»

فرماندهان نظامی صهیونیست و مقام‌های امنیتی فعلی و سابق این رژیم می‌گویند السنوار احتمالاً در یکجا ساکن نیست و دائما محل حضورش را برای جلوگیری از کشف توسط ارتش اسرائیل تغییر می‌دهد.

به نوشته ان‌بی‌سی، نظامیان ارتش اسرائیل در هفته جاری شهر خان‌یونس را که بزرگترین شهر در جنوب غزه است، به محاصره خود درآوردند. آنها گمان می‌کنند که السنوار جایی در شبکه تونلی حماس در زیر غزه پنهان شده اما این احتمال را که او ممکن است از طریق تونل‌ها خارج شده و به مصر رفته باشد، نیز منتفی نمی‌دانند.

اسرائیل پیشنهاد داده که حاضر است در ازای آزادی تمام اسرای اسرائیلی از غزه خروج ایمن یحیی السنوار و سایر سران حماس از غزه را تضمین کند اما منابع مطلع می‌گویند نشانه‌ای از توافق قریب‌الوقوع بر سر این موضوع وجود ندارد.

یک مقام سابق اسرائیلی که تجاربی گسترده‌ از مذاکرات با فسطینی‌ها دارد از اینکه چنین احتمالی به واقعیت بپیوندد ، ابراز نگرانی کرد و گفت: «اگر او در خارج از غزه زندگی کند و بر سایر سران حماس نظارت داشته باشند و حماس در توافق های آتی در غزه نقشی به عهده داشته باشد، اینها همه به پیروزی‌های او در روز ۷ اکتبر اضافه خواهند شد.»

دو مقام سابق اسرائیلی دیگر به ان‌بی‌سی گفتند:‌السنوار سه هدف دارد: زنده ماندن خودش، تداوم بقای سازمان حماس و ایفای نقش در آینده غزه.

یکی دیگر از مقام‌های اسرائیلی گفت: «آنها عملیات ۷ اکتبر را به عنوان گامی به سمت هدفشان انجام دادند.»

تلاش‌های ناکام رژیم اسرائیل برای یافتن السنوار در حالی ادامه دارد که چندین کشور اعم از آمریکا، قطر و مصر در حال انجام گفت‌وگوهای فشرده برای پایان دادن به درگیری‌ها در غزه هستند.

حماس توقف کامل جنگ در غزه را شرط آزادی تمامی اسرا عنوان کرده. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل این پیشنهاد را رد کرده و گفته چنین پیشنهادی آینده «اسرائیل» و جان اسرائیلی‌ها را به خطر می‌اندازد.

جاکوب نیجل که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ مشاور امنیت داخلی نتانیاهو بود پیش‌بینی کرده که السنوار هرگز تمامی اسرایش را آزاد نخواهد کرد. او گفت: «او بعضی از گروگان‌ها را برای همیشه نگاه خواهد داشت چون این برایش در حکم بیمه‌ خواهد بود که کسی او را نخواهد کشت.»

مقام‌های اسرائیلی از تمامی طیف‌ها و جریان‌های سیاسی بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که جنگ با حماس بایستی تا زمان از بین رفتن این گروه ادامه داشته باشد. با وجود این، بسیاری از تحلیلگران مسائل فلسطین و اسرائیل تحقق چنین هدفی را امکان‌پذیر نمی‌دانند.

فارس

پربیننده ترین خبرها