حماس: رأی دادگاه لاهه، کشتار جمعی مردم فلسطین توسط «اسرائیل» را ثابت کرد

حماس: رأی دادگاه لاهه، کشتار جمعی مردم فلسطین توسط «اسرائیل» را ثابت کرد
جمعه 6 بهمن 1402 - 19:33

جنبش حماس فلسطین از رأی دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی استقبال کرد و گفت: این حکم، اتهامات مربوط به کشتار جمعی [مردم فلسطین] توسط «اسرائیل» را ثابت کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

جنبش حماس ضمن استقبال از رأی دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که این حکم، اتهامات مربوط به کشتار جمعی [مردم فلسطین] توسط رژیم اسرائیل را ثابت کرد و از ارتش رژیم اسرائیل خواسته است که محاصره نوار غزه را بردارد و در چارچوب حقوق بین‌الملل، به وظایف خود عمل کند.

حماس با بیان اینکه این رأی به منزله «توقف هر گونه تجاوز به ملت فلسطین در غزه است»، از جامعه بین‌الملل خواست که رژیم اسرائیل را مجبور به اجرای تصمیمهای دادگاه و توقف کشتار جمعی مردم فلسطین کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه حکمی اولیه علیه اسرائیل صادر کرد و از این رژیم خواست اقدامات لازم برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

قضات دیوان بین‌المللی دادگستری طبق درخواست آفریقای جنوبی احکامی موقت را علیه اسرائیل صادر کردند. به طور خلاصه این دادگاه از اسرائیل خواست تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

این دادگاه همچنین به اسرائیل دستور داد ظرف یک ماه تمامی اقداماتی که برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام داده را به دیوان لاهه گزارش دهد. قاضی این دادگاه گفت حکم مذکور تعهدات بین‌المللی برای اسرائیل ایجاد می‌کند.

قاضی اصلی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که دست‌کم بعضی از اقدامات اسرائیل که در دعوی آفریقای جنوبی مطرح شده‌اند مصداق نقض مفاد کوانسیون منع نسل‌کشی سازمان ملل محسوب می‌شوند.

از جمله دیگر احکام مهم این دادگاه این بود که بر خلاف درخواست اسرائیل صلاحیت خود را برای صدور حکم در این پرونده تأیید کرد.

پربیننده ترین خبرها