واکنش آفریقای جنوبی به حکم دیوان دادگستری بین المللی

واکنش آفریقای جنوبی به حکم دیوان دادگستری بین المللی
جمعه 6 بهمن 1402 - 18:34

آفریقای جنوبی اعلام کرد: ما در کنار ملت فلسطین هستیم لذا باید آتش بس در غزه حتی به شکل غیرمستقیم اجرا شود.

العالم - آفریقا

به دنبال صدور حکم اولیه دادگاه لاهه درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم اسرائیل درخصوص اقدامات نسل کشی این رژیم در غزه، دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد: از تدابیر موقت اعمال شده توسط دادگاه دادگستری بین المللی بر «اسرائیل» استقبال می کنیم. این حکم پیروزی قاطع قانون مداری و نقطه عطف مهمی در زمینه تحقق عدالت برای مردم فلسطین است.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفت: حکم امروز دادگاه دادگستری بین المللی پیروزی عدالت است و ثابت کرد که حق داشتیم علیه اسرائیل شکایت کنیم، اسرائیل باید تدابیر لازم برای توقف تحریک به کشتار گروهی و مجوز ورود خدمات اساسی به غزه را صادر کند.

وی افزود: حکم دادگاه برای اسرائیل الزام آور است و باید تمام اعضای کنوانسیون جلوگیری از کشتار گروهی به آن احترام بگذارند، از اکتبر گذشته تاکنون فلسطینیان قربانی بمباران مستمر هستند که در آن اسرائیل، محله ها، مدارس و بیمارستانها را ویران کرد، جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان امروز علنا آشکار شد، از حق و عدالت عدول نمی کنیم و نمی خواهیم که کشتار گروهی علیه ملتهای دیگر انجام شود، حکم امروز دادگاه دار راستای تلاشهای جامعه بین المللی برای تحقق عدالت در غزه قرار دارد.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز گفت: آن چه لازم بود برای حفاظت از جان هزاران فلسطینی در غزه انجام دادیم، بدون آتش بس نمی توان حکم دادگاه دادگستری بین المللی را اجرا کرد و این حکم موفق نخواهد شد، از دادگاه انتظار داشتیم حکم آتش بس در غزه را صادر کند.

وی افزود که ما باید از «اسرائیل» بخواهیم به قوانین بین المللی متعهد باشد، ما در کنار مردم فلسطین هستیم و از آنان می خواهیم امیدشان را از دست ندهند، باید آتش بس در غزه حتی به شکل غیرمستقیم اجرا شود.

پربیننده ترین خبرها